صدرا لدين شيرازي مشهور به ملاصدرا و صدرالمتالهين از دانشمندان معروف ايران در روزگار زمامداري صفويان بود . او فيلسوف بوده و دررشته فلسفه آثار و افکار مفيدي به يادگار گذاشته است . وي درزمينه فلسفه اسلامي به تفحص پرداخته و درحيطه حكمت متعاليه تخصص داشت . اين دستگاه فلسفي حاصل تلفيق آراء و عقايد گوناگون فلسفي بوده است .
  ملاصدرا ازآن دسته عالماني است كه به اين باوراست كه هريك از كتاب و سنت را بايد درجايگاه شايسته خويش قرار داد . به اعتقاد وي قرآن اصل تمام علوم ثابت و سخنان حق است وخداوند بوسيله آيات قرآن و احاديث پيامبر وائمه ، خلايق را هدايت مي كند . بنابراين درمقام فتوا يا قضاوت بايدبر اساس نص صريح آيات و يا خبر صحيح معصومين به افتا يا داروي پرداخت . ملاصدرا درسال 1050 هجري وفات يافت .   صدر الدين درفعاليتهاي آموزشي خود به اين مهم توجه داشت كه ميان عقل و نقل ،‌يك سازگاري تام درهمه مسائل فلسفي و عرفاني وجود دارد . طوري كه معتقد بود « از شريعت حقه الهي به دور است كه احكام آن ، مصدر معارف يقين ضروري نباشد .    صدرا لدين شيرازي مشهور به ملاصدرا و صدرالمتالهين از دانشمندان معروف ايران در روزگار زمامداري صفويان بود . او فيلسوف بوده و دررشته فلسفه آثار و افكار مفيدي به يادگار گذاشته است . وي درزمينه فلسفه اسلامي به تفحص پرداخته و درحيطه حكمت متعاليه تخصص داشت . اين دستگاه فلسفي حاصل تلفيق آراء و عقايد گوناگون فلسفي بوده است .
  فعاليتهاي روزانه ملاصدرا را درزمينه فلسفي بود. اوبيشتر درتبين آراي خود مي كوشيد . وي همچنين به تفسير و شرح احاديث نيز مي پرداخت. يكي از مهمترين ويژگي هاي او ، استفاده وسيع و گسترده وي از آيات و روايات و ادعيه ماثوره و همچنين براهين عقلي است . همچنين وي درموضوعات فلسفي به ادله سمعي از كتاب وسنت هم استشهاد مي كرد .  ملاصدرا در شرح احاديث ،‌علاوه بر تفسير احاديث ،‌به سلسله اسناد و رجال حديث نيز مي پردازد و احوال راويان را از حيث و ثاقت يا عدم وثاقت مورد بررسي قرار مي دهد . وي سپس تك تك راويان حديث را مورد بررسي قرار مي دهد و پس از آن به شرح پاره اي لغات و واژگان مشكل حديث مي پردازد . سپس به شرح و تفسير معاني ومفاهيم احاديث پرداخته و نكات عالي و ظريفي را مطرح مي سازد .صدرالمتالهين درآثار خود علاوه بر مباحث توحيد و خداشناسي ،‌مباحث ديگر كلامي نظير نبوت و اقسام آن ،‌معجزات پيامبران ،‌بويژه معجزه بودن قرآن ، امامت و ولايت ،‌ولايت اختصاص امام علي پرداخته است .
 
آثار:
شرح اصول كافي





برچسب ها : ملاصدرا,

موضوع :
ملاصدرا ,  ,