منوی اصلی
موضوعات وبلاگ
وصیتنامه شهدا
وصیت شهدا
لينک دوستان
پيوندهاي روزانه
نويسندگان
درباره

بـا تـوگـويـم ميهنــم ايـن بـار هـم گـل مـی کنـم آسمـانـت را پُـلِ پـروازِ سُنبـل مـی کنـم در سـرِ پيـری جـوان مـی گـردمـی همچـون بهـار کـوچـه بـاغـت را پـر از آواز بلبـل مـی کنـم جـاودانـه ميهنـم اين بـار هـم مـی سـازمـت چون درفـش کـاويـان هر جای می افرازمت همچـو رستـم می کَـنم ديـو پليـدی را ز جـای چـون فـريـدون شـوکـت ديـريـنه می پـردازمت با تـو مـام ميهنـم ديـرينه پيمـان می کنـم گـر که ايـرانـم نبـاشـد، تـرک ايـن جـان می کنم همچـو آرش بر پَـرِ البـرز جـان بـر کَـف بـه پـای کوهسـاران را پُـر از آواز ايــران می کنم بـا تـو گـويـم ميهنـم اين بـار هـم گـل می کنم با تـو گـويـم ميهنم ايـن بـار هـم گـل مـی کنـم
جستجو
مطالب پيشين
آرشيو مطالب
لوگوی دوستان
ابزار و قالب وبلاگ
کاربردی
ابر برچسب ها
ایران جاویدان



سازمان یونسکو

یونسکودر اول نوامبر سال 1945 درست هنگام پايان جنگ جهاني دوم كنفرانس بزرگي در لندن تشكيل شد. در اين كنفرانس نمايندگان چهل كشور شركت كردند. فرانسه و انگلستان به عنوان دو كشوري كه بيشترين صدمات را از جنگ تحمل كرده بودند، پيشنهاد كردند سازماني با هدف نهادينه ساختن فرهنگ صلح به معناي  واقعي كلمه تأسيس شود. از نظر آنان سازمان جديد بايد در راه «همبستگي فكري و اخلاقي بشريت» خدمت كند و مانع از وقوع جنگ جهاني ديگر شود.

در 19 نوامبر 1945، 37 تن از نمايندگان كشورها اساسنامة يونسكو را امضا كردند و بدين ترتيب سازمان آموزشي، علمي و فرهنگي ملل متحد(يونسكو) با هدف پيشبرد صلح و رفاه همگاني در جهان از طريق «همكاري» ميان ملتها تأسيس شد. از آنجا كه صلح بايد بر اساس همبستگي معنوي و فكري پي ريزي شود و از آنجا كه «جنگ‌ها نخست در اذهان  بشر آغاز مي شود، دفاع از صلح نيز بايد در ذهن انسان‌ها شكل گيرد» (همانگونه كه در آغاز ديباچة يونسكو آمده است) ، رسالت يونسكو بيش از هر چيز اخلاقي است و با روح انسان سر و كار دارد. بنابراين يونسكو مأموريت يافته است كه در مقام سازماني براي «همكاري فكري» در سطح بين المللي خدمت كند.

يونسكو با ازدياد و تقويت مناسبات آموزشي، علمي و فرهنگي دو هدف كاملاً پيوسته را تعقيب مي كند:

1. توسعه، كه وراي تقاضاي سادة پيشرفت مادي، بايد به طيف گسترده اي از خواستهاي انسان پاسخ گويد، بدون آنكه ميراث نسلهاي آينده را به خطر افكند.

2. برقراري فرهنگ صلح، بر اساس آموزش مسؤوليت شهروندي و مشاركت كامل در فرايندهاي دموكراتيك. براي اينكه صلح پايدار، صادقانه و مورد قبول همه برقرار شود، در ديباچة اساسنامة يونسكو آمده است كشورهاي امضاء كنندة اين اساسنامه «مصمم اند كه دستيابي كامل و برابر به آموزش، پي جويي آزاد حقيقت عيني، تبادل آزاد انديشه‌ها و دانسته‌ها را براي همگان تضمين كنند و روابط بين مردم خود را توسعه بخشند و افزايش دهند تا با درك متقابل و بهتر به شناختي دقيق‌تر و حقيقي تر از آداب و رسوم يكديگر برسند.»

نزديك به پنجاه سال از تأسيس سازمان ملل و سازمان تربيتي، علمي و فرهنگي وابسته به آن «يونسكو» مي گذرد. طي اين سال ها تحولات بسيار مهمي در زندگي اجتماعي بشر رخ داده است. از جمله مبارزات استقلال طلبانه در سراسر دنيا و ظهور كشورهاي  مستقل در صحنه بين‌المللي است و گواه آن حضور بيش از 170 كشور عضو در يونسكو در سال هاي اخير است در حالي كه در بدو تأسيس سازمان، اين تعداد كمتر از پنجاه كشور بود.

برگرفته از سایت دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی

 

جاذبه های ایرانی ثبت شده در یونسکو

ردیف نام اثر تاریخ ثبت شماره ثبت نام استان  

1 چغازنبیل 1979 113 خوزستان چغازنبیل در یونسکو
2 پرسپولیس (تخت جمشید) 1979 114 فارس پرسپولیس در یونسکو
3 میدان نقش جهان (میدان امام) 1979 115 اصفهان میدان نقش جهان در یونسکو
4 تخت سلیمان 2003 1077 آذربایجان غربی تخت سلیمان در یونسکو
5 ارگ بم 2004 1208 کرمان ارگ بم در یونسکو
6 پاسارگاد 2004 1106 فارس پاسارگاد در یونسکو
7 سلطانیه 2005 1188 زنجان سلطانیه در یونسکو
8 بیستون 2006 1222 کرمانشاه بیستون در یونسکو
9 کلیسای سنت استپانوس (مجموعه زیارتگاههای ارامنه) 2008 1262 آذربایجان شرقی بیستون در یونسکو
10 سازه‌های آبی شوشتر 2009 1315 خوزستان چغازنبیل در یونسکو
11 مجموعه بازار تاریخی تبریز 2010 1346 آذربایجان شرقی بیستون در یونسکو
12 عمارت‌ باغ‌ شاهزاده‌ ماهان‌ 2011 1372 کرمان




جاده ابریشم

تاریخچه راه ابریشم :

برای آشنایی با راه ابریشم ، نخست باید راههای قدیم ایران را که زیر بنای راه ابریشم است شناخت.

قدیمی ترین راه بزرگ ایران ، جاده شاهی است که از بابل شروع می شد و با گذر از تنگنای زاگرس به کرمانشاهان و اکباتان (همدان) می رسید ، از آنجا به ری می رفت و در امتداد جنوب البرز به باکتریا (بلخ) می انجامید.

این راه از روزگاران کهن اصلی ترین راه پیوند میان شرق و غرب بوده است. به این ترتیب راه ابریشم راه نوبنیادی نیست، بلکه همان مسیر قدیم است که در گذر روزگاران از آسیای مرکزی به چین پیوسته و سرازیر شدن کاروانهای ابریشم این نام را بر آن نهاده است.

ایران و راه ابریشم :

برقراری ارتباط رسمی میان ایران و چین، که با آمدن نماینده ای از امپراتوری های غربی به دربار اشکانیان آغاز شد، طلیعه ای بود بر پیوندهای گسترده که با آمد و شد نمایندگان دو کشور روز به روز بر گستره آن افزوده می شد.

هم چینیان به موقعیت حساس ایران آگاه بودند و هم ایرانیان به نقشی که می توانستند بعنوان یگانه پل پیوند شرق و غرب ایفا کنند. بنابراین هر دو طرف می کوشیدند تا با گشایش راه ابریشم ، اقتصاد خویش رارونق بخشند.

مقاومت ایرانیان و تلاش آنان برای در انحصار داشتن این راه برای حمل کالا میان خاور و باختر سرمایه هنگفتی را نصیب ایران زمین کرد و اقتصاد آنان را که تا آن زمان برپایه کشاورزی و دامداری بود رونق بخشید.

مسیر اصلی راه ابریشم :

ابتدای جاده ابریشم از شهر لویانگ در جنوب رود هوانگ هو آغاز شده و به ترتیب از سیان ، چانگ یه در استان کانسو می گذشته و به توان هوانگ می رسیده است. از اینجا راه به دو شاخه شمالی و جنوبی تقسیم می شد. راه شمالی از میان کوههای تیان شان و راه جنوبی از کوههای نان شان، آلتین تاغ و کونلن می گذشت که شاخه های فرعی راه ابریشم بسوی هند و افغانستان از این راه جدا می شدند.

با گذشتن از مرزهای چین ، جاده ابریشم وارد قرقیزستان می شود که نخستین منزل آن اوزکند و سپس اوش از جمله کانونهای مهم تولید ابریشم بود و هم اکنون بزرگترین کارخانه ابریشم کشی و ابریشم بافی را در خود دارد. پس از آن وارد سرزمین فرغانه شده و پس از گذر از سمرقند و بخارا و جیحون به مرو و سپس سرخس کنونی می رسیده است.

از سرخس تا نیشابور منازل رباط شرف ، رباط ماهی ، رباط چاهک ، توس نوغان ، طرق ، شریف آباد ، الحمراء و دیز باد قرار داشت. منازل نیشابور تا ری عبارت بودند از دشت جوین ، پل ابریشم ، بسطام (شاهرود) ، دامغان و خوار.

راه ابریشم پس از گذشتن از ساوه ، مزدقان ، همدان ، گردنه اسد آباد ، کنگاور ، بیستون ، فرمیس (کرمانشاه) ، مازورستان ، حلوان ، قصر شیرین ، جلولاء ، دسکره الملک (دستگرد ساسانی) و نهروان وارد بغداد می شده است و در کرانه رود فرات ادامه می یافت و به حدیثه می رسید و سپس در ساحل دریای مدیترانه به شهر انکاکیه می انجامید که آخرین منزل راه زمینی بود.

تصویری از راه ابریشم :

 

 

جاده ابریشم





برچسب ها : جاده ابریشم,

 

فروغ فرخزاد


شاعر
تاریخ تولد : 1313
تاریخ وفات : 1345
محل تولد : تهران
محل وفات : تهران

فروغ فرخزاد شاعره معاصر در سال 1313 شمسى در تهران به دنيا آمد. فروغ پس‌از پايان كلاس سوم دبيرستان به هنرستان بانوان رفت و خياطى و نقاشى ياد گرفت. درشانزده سالگى به پرويز شاپور يكى از بستگان مادرش كه پانزده سال از او بزرگتر بود دل باخت و عليرغم مخالفت خانواده با او ازدواج كرد و به اهواز رفت; ولى كمتر از دو سال‌بعد از همسرش طلاق گرفت و به تهران بازگشت . فروغ شاعرى را از هفت سالگى آغاز كرد و نخستين مجموعه شعر او در سال 1331چاپ شد. دومين مجموعه شعر فروغ (ديوار) در بيست و يك سالگى اين شاعره چاپ شد و بدليل برخى گستاخى‌ها و سنت شكنى ها مورد نقد و سرزنش ادبا قرار گرفت. فروغ فرخزاد يك سال بعد عليرغم ملامت شخصيتهاى ادبى، سومين مجموعه شعر خود بنام عصيان را چاپ كرد; اين سه مجموعه شعر اشعارى بودند زنانه ، سركش، رومانتيك وبحث انگيز. فروغ سپس جذب فعاليتهاى سينمائى شد و در سال 1338 براى مطالعه و تجربه سينما به انگلستان رفت. وى پس از بازگشت در سال 1341 فيلم مستندى از جذاميان تبريز بنام ( خانه سياه است) تهيه كرد كه اين فيلم در سال 1342 برنده جايزه بهترين فيلم مستند فستيوال اوبرهاوزن ايتاليا شد. مطالعات عميق فروغ فرخزاد در زمينه سينما و فيلمبردارى و آشنائى با نويسندگان‌معاصر سبب شد كه وى در اواخر عمر كوتاه خود نگرش ديگرى نسبت به هنر، شعر وجامعه پيدا كند. اين تحول فكرى به اندازه‌اى بود كه شاعره چهارمين مجموعه شعر خودرا (تولدى ديگر) نام نهاد كه داراى روح و حالتى متفاوت از قبل و مملو از اشعار اجتماعى و انتقادى بود. مجموعه تولدى ديگر دنياى تفكرات اين شاعره جوان را به گونه‌اى نوين‌نشان مى‌داد و فروغ پس از چاپ اين مجموعه، از آثار شعرى گذشته خود اظهار تأسف كرد و اين اشعار را بيان ساده‌اى از جهان بيرون خود ناميد. فروغ فرخزاد در سال 1343 به ايتاليا،آلمان و فرانسه سفر كرد و در اين ايام كه در داخل و خارج از ايران به شهرت خاصى‌دست يافته بود، سازمان فرهنگى يونسكو فيلم نيم ساعته‌اى از زندگى او تهيه كرد. فروغ در روز دوشنبه 24 بهمن 1345 دراثر سانحه تصادف رانندگى در سن سى ودو سالگى در گذشت. در آثار فروغ فرخزاد شعر و زندگى به گونه‌اى تفكيك ناپذير درهم آميخته است.مايه اصلى زندگى و شعر در آغاز براى او لذت جسمانى و هوسهاى زودگذر بود كه‌حاصلى جز شكست و ناكامى به بار نياورد. شكست در زندگى اجتماعى و زندگى‌خانوادگى روح وى را پس از يك دوره نااميدى ،بى اعتمادى و ناباورى به طغيان واداشت;با اين حال روح عصيانگرى فروغ بر ضد سنتها و اصول اخلاقى كه در اشعار آغازين اومشهود است، پس از مجموعه تولدى ديگر تاحد زيادى تعديل يافت و بى شك اگر زندگى‌طولانى ترى مى‌يافت به تجديد نظرى اساسى در افكار و ديدگاههاى خود مى رسيد. ازويژگيهاى شعر فروغ نمايان ساختن مظاهر خشن و ناهموار زندگانى مردم در قالب شعراست. ابداع مضامين تازه و خلق تصاوير بديع و اشياء محيط اطراف با ديدى متفاوت و به‌پرده شعر كشيدن مشهودات و دريافتهاى خود از ديگر شاخصه هاى زيباى شعر فروغ فرخزاد است.

مهم‌ترين آثار فروغ فرخزاد عبارت است از: اسير(1331) ،ديوار ( 1335) ،عصيان( 1336) تولدي ديگر( 1342) ايمان بياوريم به‌فصل سرد( 1352) برگزيده اشعار( 1353) گزينه اشعار( 1364) كه سه كتاب اخير پس ازمرگ وي منتشر شدند.





برچسب ها : فروغ فرخزاد,

موضوع :
چهره هاي ماندگار ايران ,  , 

 

محمد علي جمالزاده


داستان نويس و مترجم
تاریخ تولد : 1274
تاریخ وفات : 1376
محل تولد : اصفهان
محل وفات : ‍‍ژنو
محمد علي جمالزاده

محمدعلي جمالزاده سال 1274 هجري شمسي در خانواده‌اي مشروطه‌خواه به دنيا آمد. در 17 سالگي براي تحصيل به بيروت رفت و پس از چندي رهسپار پاريس شد. جمالزداه پس از تحقيق درباره‌ي مزدك ، بررسي روابط قديم روس و ايران را در مجله كاوه برلين به چاپ رساند و آنگاه «گنج شايگان» را در باب اقتصاد ايران نوشت. اولين مجموعه داستان‌هاي كوتاه ايراني را تحت عنوان «يكي بود يكي نبود» در سال 1300 منتشر كرد و به اعتبار همين كتاب او را آغازگر واقعگرايي در نثر معاصر فارسي دانسته‌اند. در داستان‌هاي جمالزاده گوشه‌هايي از زندگي ايرانيان در دوره مشروطه به صورتي انتقادي و با نثري ساده، طنزآميز و آكنده از ضرب‌المثل‌ها و اصطلاح‌هاي عاميانه، تصوير شده است. جمالزاده 15 سال در برلين ماند و در آنجا كارمند سفارت ايران بود و همزمان در روزنامه كاوه، مقاله مي‌نوشت. در سال 1311 به ژنو رفت و كارمند دفتر بين‌المللي كار شد. اين نويسنده در سال 1355 شرح حال خود را در «راهنماي كتاب» نوشت و مقالات زيادي نيز در بسياري از مجلات به چاپ رساند و كتاب‌هاي مختلفي از جمله «خسيس» مولير و «ويلهم تل» شيلر را به فارسي ترجمه كرد. نثر جمالزاده دلنشين و شيرين است. تسلط بر اصطلاحات مذهبي و روايات اسلامي از شاخصه‌هاي نثر اوست. جمالزاده در دوران كهولت به مدت پنج سال مشغول نوشتن خاطرات و مكاتبه با نويسندگان شد. وي در تاريخ 15 آبان سال 1376 در شهر ژنو سويس از دنيا رفت.

به «دارالمجانين»، «سرگذشت عمو حسينعلي» در سال 1321 ، «سروته يك كرباس» 1323 ، «قلتشن ديوان» 1325 ، «صحراي محشر»، «هزار پيشه» 1326 ، «معصومه شيرازي» 1333 ، «تلخ و شيرين» 1334 ، «شاهكار»1337 ،«كهنه و نو»، « قصه قصه‌ها» و «قصه‌هاي كوتاه قنبرعلي» 1338 ، « هفت كشور» و «غير از خدا هيچكس نبود» 1340 ، «�





برچسب ها : محمد علي جمالزاده,

موضوع :
چهره هاي ماندگار ايران ,  , 

 

محمد رضا شفيعى كدكنى


شاعر ; منتقد ;استاد دانشگاه و نويسنده
تاریخ تولد : 1318
محل تولد : كدكن - نيشابور
محمد رضا شفيعى كدكنى

محمد رضا شفيعي كد كني در سال 1318 در كد كن نيشابور به دنيا آمد. وي تحصيلات ابتدايي و متوسطه خود را در زاد گاهش به پايان رساند و چندي نيز به فراگيري زبان و ادبيات عربي ،فقه، كلام و اصول پرداخت. شفيعي سپس در دانشگاه تهران دررشته ادبيات فارسي مشغول به تحصيل شد و پس از فراغت از تحصيل به سمت استاد دانشگاه تهران مشغول به تدريس گشت. كد كني در اوان جواني به شعر و شاعري پرداخت. وي نام (م. سرشك) را برگزيد و طي آشنايي با نيمايوشيج سبك شعر نو را انتخاب كرد. نخستين مجموعه هاي شعر استادكد كني بنام (شبخواني) و ( زمزمه ها) در سال 1344 و مجموعه (از زبان برگ) در سال‌1347 در مشهد منتشر شد. معروف ترين دفتر شعر شفيعي كد كني ( در كوچه باغهاي‌نيشابور) در سال 1350 منتشر شد و او را به اوج شهرت رساند. ساير آثار وي نيز در دهه‌50 شمسي انتشار يافتند ولي از لحاظ سبك شعري و هنري در در درجه پائين تري ازمجموعه در كوچه باغهاي نيشابور قرار داشتند. دكتر شفيعي كد كني در سالهاي پس ازانقلاب اسلامي بيشتر به تحقيقات ادبي و نقد و معرفي متون قديمي سرگرم بوده است وهمچنان به انتشار اشعار خلاقانه خود ادامه مي دهد. سروده (هزاره دوم آهوي كوهي) يكي از ناب ترين اشعار م. سرشك است كه در زمره ماندگارترين اشعار معاصر فارسي قلمداد شده است. در اشعار دكتر شفيعي كد كني چند ويژگي به چشم مي خورد: شاعر به سنت‌هاي‌ادبي ايران و اسلام دلبستگي دارد و اين رايحه فرهيختگي را در اشعار خود به بهترين نحومنعكس كرده است، ديگر اينكه طبيعت و محيط طبيعي استان خراسان را در اشعار خودآشكار كرده و خواننده را با آميزه‌اي از خاطرات تاريخي خود و طبيعت عبوس خراسان آشنا مي سازد. اشعار دكتر كدكني غالبا رنگ اجتماعي دارد و اوضاع جامعه ايران دردهه‌هاي چهل و پنجاه شمسي در شعر او به‌صورت تصاوير ، رمزها و كنايه‌ها جلوه گراست‌استاد شفيعي كدكني با بهره گيري از پشتوانه غني زبان و ادبيات فارسي و عربي وانس با زبان دري (زبان ديرين مردم خراسان) از چهره هاي سرشناس شاعران نوپردازمعاصر است و در اشعار خود، جداي از ديدگاه‌هاي انساني و اجتماعي، پديده‌هاي زيباي‌جهان شاعرانه اش را بصورتي دلكش و زيبا به خوانندگان عرضه مي دارد.

صور خيال در شعر فارسي ; -مثل درخت در شب باران (1356)، از بودن و سرودن (1356)، بوي جوي موليان(1356) ، موسيقي شعر; تصحيح اسرارالتوحيد ; تصحيح تاريخ نيشابور ; تصحيح مختارنامه ; نقد مفلس كيميا فروش ; نقد تازيانه هاي سلوك ; آن سوي حرف و صوت ; در كوچه باغ هاي نيشابور ; بوي جوي موليان ; گزيده اشعار; ش�





برچسب ها : محمد رضا شفيعى كدكنى,

موضوع :
چهره هاي ماندگار ايران ,  , 

بزرگترین بافت خشتی جهان : شهر یزد ‏

بافت تاریخی شهر یزد بزرگترین بافت خشتی جهان می باشد . این شهر با 743 هکتار عرصه و 5 هزار هکتار حریم ، دست ‏نخورده ترین بافت تاریخی کشور است که شامل مجموعه ای از بناهای متعلق به دوران آل مظفر ، تیموری ، قاجار و همچنین ‏آثار ارزشمند دیگری مربوط به دوران پس از عصر قاجار تاکنون است . شهر یزد اولین شهر خشت خام جهان و از مهم ترین ‏شهرهای زنده و تاریخی کشور است . ‏

نخستین شهر دایره ای شکل ‏ : استان فارس (شهر گور)‏

‏(شهر گور) نخستین شهر دایره ای شکل ایران می باشد که به دستور اردشیر بابکان پایه گذار سلسله ساسانی در نزدیکی ‏فیروزآباد استان فارس ساخته شده است . پیش از کاوشهای باستان شناسی در این شهر ساسانی بقایای بنایی به نام مناره و ‏نیایشگاه به چشم می خورد . اما با آغاز کاوش های باستان شناسی به سرپرستی دکتر هوف آلمانی و لیلی نیاکان نه تنها این دو اثر ‏قابل مشاهده ، خوانا سازی شدند بلکه بخش هایی از کاخ اردشیر به همراه دروازه نیایشگاه و آرامگاهی متعلق به شاهزادگان ‏ساسانی نیز کشف شد . این شهر یکی از شگفت انگیزترین محوطه های باستانی ایران می باشد . کشف نقش چهار شاهزاده ‏ساسانی روی بقایای کاخی از دوره اردشیر بابکان به همراه کف منقوش رنگی از این دوره بخشی از این شگفتی ها است که با ‏گذشت بیش از 2000 سال همچنان رنگهای به کار رفته در آن سالم مانده است .این شهر مملو از نقاشی ها و تصاویر باستانی از ‏آن دوره ساسانی است . هم اکنون این مکان با پیشرفته ترین امکانات مرمتی مورد حفاظت و پاسداری قرار گرفته است . ‏

عجیب ترین قنات ‏ : قنات اردستان‏

عجیب ترین قنات ایران (قنات دو طبقه مون اردستان ) است که حدود 800 سال پیش احداث شده است . این قنات تنها قنات دو ‏طبقه شناخته شده در دنیا است . این قنات یکی از پیچیده ترین قناتهای منحصر به فرد جهان است که برای کاوش و حفر آن مقنیان ‏ورزیده و با تجربه قدیمی چند شرط را در نظر گرفته اند که اگر یکی از آن شرایط وجود نداشت امکان احداث و جاری کردن آب ‏ در دو قنات ممکن نبود . داشتن شیب مناسب و لازم هر دو قنات و بالاتر قرار گرفتن طبقات آبده از مظهر آنها باعث جریان ‏پیوسته آب شده است . خاک هر دو قنات از لحاظ سختی و نرمی معتدل است و جنس آنها از خاک رس خوب ، چسبنده و خوشبو ‏است که با کمک ریگ مخلوط شده و این نوع خاک مناسب ترین و بهترین و با دوام ترین خاک است و هیچگاه در آب حل نمی ‏شود و همین امر باعث عدم نفوذ آب قنات بالا در قنات زیر شده است . این شرایط باعث شده تا گذشتگان مبادرت به حفر قنات دو ‏طبقه نمایند . متخصصانی که از نزدیک این قنات را دیده اند آن را از لحاظ رعایت اصول حفاری یکی از شاهکارهای علم ‏مهندسی قدیم می دانند . ‏

کهنسال ترین درخت ‏ : نگین سبز ابرکوه ‏

سرو(نگین سبز ) چهار هزار و پانصد ساله ابر کوه ، سرسبز و شاداب در پهنای کویر یزد در شهرستان ابرکوه همچنان مقاوم و ‏استوار است و جهانیان را شگفت زده کرده است . ارتفاع این درخت 25 متر ، دور تنه آن 5/11 متر و محیط آن 18 متر می ‏باشد و به عنوان قدیمی ترین موجود زنده دنیا شناخته شده است . الگساندر روف دانشمند روسی عمر سرو ابرکوه را به چهار ‏هزار سال تا چهار هزار و پانصد سال تخمین زده است . حمدالله مستوفی در کتاب (نزهه القلوب) که به سال 740 ه.ق تالیف شده ‏است درباره این سرو آورده است : در آنجا سروی است که در جهان شهرتی عظیم دارد چنانچه سرو کشمیر و بلخ شهرتی داشته ‏و اکنون این از آن بلندتر و بزرگتر است . برخی مورخین معتقدند نهال این درخت را (یافث) پسر نوح کاشته است . این درخت ‏که از نوع سروهای مدیترانه ای است در قسمت جنوبی شهر قرار گرفته و اهمیت تاریخی به شهرستان ابرکوه بخشیده است . ‏سرو ابرکوه بزرگترین درخت روی زمین می باشد .‏

اولین تفنگ در ارتش ‏ : دوره شاه طهماسب اول

قدر مسلم آن است که تا اواسط قرن نهم هجری سلاح گرم جایی در ارتش و میدانهای جنگ ایرانیان نداشت . به گ.نه ای که در ‏زمان شاه اسماعیل اول صفوی ، به کار بردن سلاح گرم را دور از جوانمردی و دلیری و شجاعت می دانستند و این نوع طرز ‏فکر در حالی بود که ایران همسایه مقتدری همچون امپراطوری عثمانی داشت که مردمش در به کارگیری و ساخت سلاحهای ‏آتشین مانند توپ و تفنگ مهارت خاصی داشتند و در میدانهای نبرد از آن حداکثر بهره را می بردند . جنگ چالدران که بین دو ‏کشور ایران و عثمانی روی داد به خوبی گویای این واقعیت است . اینگونه طرز فکر ادامه داشت تا هنگامی که شاه طهماسب ‏اول به سلطنت رسید و سلطنت او مقارن با قدرت دولت پرتغال بود . دولت پرتغال به لحاظ قرار دادن جزیره هرمز به عنوان ‏مرکز بازرگانی خود و برای تضعیف امپراتوری مقتدر عثمانی در صدد برآمدند که ارتش شاه طهماسب اول را با سلاحهای گرم ‏آشنا نمایند . بدین ترتیب با انتخاب زبده ترین جوانان هنگ پاسداران شاهی (که مرکب از پنج هزار نفر بود و به آنها قورچی می ‏گفتند) و مسلح کردن آنها به تفنگ های فتیله ای نخستین هسته اصلی و اساسی ارتش کوچک که بعدها (شاه عباس) آن را تکمیل ‏کرد ، به وجود آمد . ‏

عمیق ترین غار ‏ : در کرمانشاه ‏

‏(غار پراو) به لحاظ عمق اولین غار ایران به حساب آمده و در مقیاس جهانی نیز از ارزش خاصی برخوردار است . این غار در ‏کرمانشاه ، حد فاصل کوه طاق بستان و بیستون در دل کوه پراو قرار دارد و با یخچالهای طبیعی معروفش و شگفتیهای درون ‏غار که دره ای به عمق 5/762 متر با چندین آبگیر و آبرو در عمق غار در بین غارنوردان دارای اهمیت و ارزش فراوانی است ‏ غار پراو بزرگترین غار آهکی دنیا می باشد و ساختمان آن مطلقا آهکی است . نتایج بررسی های انجام گرفته نشان می دهد که ‏این غار به دوران سوم زمین شناسی مربوط است . این غار یکی از سخت ترین غارهای جهان است که 26 حلقه چاه به عمقهای ‏مختلف دارد . دهانه غار به صورت سوراخی نسبتا کوچک است که با شیب تقریبا 30 درجه شروع می شود و به فضاهای ‏بزرگ و کوچک و شعب متعدد و سنگ های عظیم که در بین هر کدام از آنها حفره ها و پرتگاههایی به وجود آمده منتهی می ‏شود . در آذر ماه هر سال ابتدای غار به وسیله چکیده و چکنده های یخی پوشیده می شود و زیبایی خاصی به آن می بخشد . ‏

طولانی ترین دیوار دفاعی ‏ : گرگان ‏

دیوار دفاعی گرگان به طول 200 کیلومتر یکی از بزرگترین و برجسته ترین آثار معماری دشت گرگان در دوره تاریخی ‏محسوب می شود . این اثر شگفت انگیز که در متون تاریخی و علمی به نامهای سد اسکندر ، سد انوشیروان ، سد فیروز ، قزل ‏آلان و دیوار دفاعی مطرح شده ، دارای تاسیسات وابسته همچون سد ، قلعه ، کانال ، خندق و بناهای غیر وابسته قلعه و تپه می ‏باشد . دیوار تاریخی گرگان از محلی به نام (خواجه نفس) شروع و پس از عبور از شمال گنبد قابوس به طرف شمال غرب ادامه ‏یافته و در کوههای (پیش کمر) محو می شود . این دیوار در بخشی دارای 6 متر و در قسمتی دیگر دارای 10 متر عرض می ‏باشد که این امر نشان دهنده آن است که عرض دیوار در نقاط مختلف بنا به وضع طبیعی و زمین ساختی منطقه متفاوت بوده است ‏در فواصل مختلف قلعه هایی در سمت جنوب این دیوار ساخته شده که کمترین فاصله قلعه ها 50 متر و طزولانی ترین آن به 10 ‏کیلومتر می رسد . این دیوار که طولانی ترین دیوار ایران است در زمان فیروز پادشاه ساسانی برای جلوگیری از ورود قوم ‏مهاجر هپتالی (از اقوام هون شاخه ای از مغول) که برای به دست آوردن مراتع و زمین های سرسبز و قابل کشت بارها به ایران ‏حمله کردند ، ساخته شد . این دیوار در سال 1378 در فهرست آثار میراث ملی ثبت شد . ‏

بزرگترین دژ نظامی ‏ : قلعه رودخان ‏

‏(قلعه رودخان) بزرگترین و با عظمت ترین دژ آجری ایران می باشد . در فاصله 20 کیلومتری فومن در نزدیکی روستای ‏رودخان در قسمتی از ارتفاعات پوشیده از درختان سرسبز بقایای دژ مستحکم و عظیمی خودنمایی می کند که هیبت و صلابت آن ‏هر بیننده ای را مسحور می کند . این قلعه مدتها مرکز فرمانروایان گیلان بوده است . مساحت قلعه در برخی از منابع حدود 26 ‏هزار مترمربع و برخی دیگر حدود 50 هزار مترمربع ذکر شده است . این قلعه در ارتفاعی بین 655 تا 715 متری از سطح دریا ‏واقع شده است . قلعه رودخان از دو بخش ارگ ( محل زندگی پادشاه و حرمسرای وی ) و قورخانه ( محل فعالیت های نظامی و ‏زندگی سربازان ) تشکیل شده است . ارگ در قسمت غربی این بنا در دو طبقه واقع شده و جنس آن از آجر است . 40 برج دیده ‏بانی دورتادور قلعه را احاطه کرده است . دور تا دور دیوارهای قلعه و برج ها روزنه هایی دیده می شود که شیب آنها به بیرون ‏قلعه است و برای ریختن مواد مذاب و تیراندازی تعبیه شده است . در طول تاریخ قلعه هیچگاه دشمن به آن نفوذ نکرده و نتوانسته ‏آن را فتح کند که خود نشان دهنده مهارت و فن آوری معماران چه از لحاظ علوم نظامی و چه از لحاظ معماری آن است . رطوبت ‏بیش از حد هوا باعث رویش گیاه در لابه لای دیوارهای قلعه و پوسیدگی آنها شده ، اما با این حال در مقایسه با قلعه های دیگر ، ‏رودخان سالم مانده است . ‏

نخستین زن سناتور ‏ : مهرانگیز منوچهریان ‏

خانم مهرانگیز منوچهریان در سال 1285 ه.ش در مشهد به دنیا آمد . او در سال 1338 از دانشگاه تهران دکترای حقوق گرفت . ‏مهرانگیز منوچهریان سالها در موسسات آموزش عالی و دانشگاههای ایران تدریس کرد ، به عضویت مجامع بین المللی حقوق ‏درآمد و در کنفرانس های مختلف جهانی شرکت کرد . مهرانگیز منوچهریان نخستین زن ایرانی بود که به سناتوری رسید . او در ‏فاصله سال های 1342 تا 1351 سناتور انتصابی مجلس سنا بود . خانم منوچهریان که از فعالان برجسته حقوق زنان در ایران ‏بود ، کتابهای متعددی در این زمینه نوشته است . منوچهریان اولین جایزه صلح حقوق بشر سازمان ملل را نصیب خود کرد . وی ‏در 14 تیر ماه 1379 درگذشت . ‏

قدیمی ترین فیروزه ‏ : در نیشابور ‏

قدیمی ترین سنگ فیروزه جهان که توسط انسان تراشیده شده در نیشابور و در سال 1384 کشف شده است . این سنگ گرانبها به ‏همراه یک اسکلت مکشوفه از عمق 5/3 متری محوطه پیش از تاریخ برجی واقع در 20 کیلومتری شرق نیشابور به دست آمده ‏است . قدمت این اسکلت به 5500 سال پیش می رسد که به صورت چمباتمه و در کف اتاق مسکونی دفن شده است . جهت ‏اسکلت شمالی جنوبی بوده و صورت آن به سمت غرب است و اطراف اسکلت و روی آن با یک پوشش گل اخری (قرمز رنگ) ‏ که بیشتر جنبه آیینی داشته پوشش داده شده است . بر روی کمر اسکلت یک قطعه فیروزه تراش داده شده قرار داشته که جزء ‏اشیای همراه آن بوده است که بیانگر آن است که مردم آن زمان از فیروزه به عنوان یک شی تزیینی و با ارزش استفاده می کرده ‏اند . لازم به ذکر است فیروزه سنگی گرانبها و کمیاب است و یکی از دلایل عمده شهرت نیشابور در جهان داشتن فیروزه در دل ‏کوهایش است به طوری که به آن شهر فیروزه ای درشت می گویند . ‏

اولین خلبان ایرانی ‏ : کلنل احمد خان نخجوان ‏

‏(کلنل احمد خان نخجوان ) اولین خلبان ایرانی است که در 5 اسفند 1304 یک هواپیمای برژت – 19 را با پرچم و نشان ایران ‏از فرانسه به پایگاه قلعه مرغی تهران پرواز داد . کلنل نخجوان در فرانسه دوره دیده بود و فقط 200 ساعت پرواز داشت . بدین ‏ترتیب در این تاریخ اولین هواپیمای نیروی هوایی ایران با خلبانی یک ایرانی مرزهای بین المللی را درنوردید و به فضای ‏پروازی ایران رسید . در همین دوره زمانی نیروی هوایی ایران از قالب یک اداره کوچک در ستاد فرماندهی ارتش خارج شده و ‏به یک نیروی جداگانه تبدیل شده بود که (نیروی هوایی ارتش شاهنشاهی ایران ) نام گرفته بود . اولین فرمانده نیروی هوایی ‏ایران هم کسی نبود به جز کلنل احمد خان نخجوان . ‏

نخستین ناو جنگی ‏ : دوره ناصرالدین شاه ‏

‏(پرسپولیس) نام نخستین ناو جنگی ایران استکه در زمان سلطنت ناصرالدین شاه در سال1303 ه.ق از کشور آلمان خریداری و ‏در خلیج استقرار یافت . این کشتی ششصد تنی دارای پنج توپ و بیست و پنج تفنگ بود . ساختار این کشتی که نظامی تجاری بود ‏توسط نیروی دریایی آلمان اداره می شد و بتدریج به ایرانیان واگذار شد . اولین رییس ایرانی این کشتی (احمد خان دریا بیگی ) ‏بود . وی از روسای قشون و از شاگردان پیاده نظام مدرسه دارالفنون بود . ‏

 

کلیه مطالب مربوط به ترین ها از سایت جامع گردشگری گرفته شده است.




برچسب ها : ترین های ایران,

بزرگترین شهر کلوخی جهان : کلوت

کلوت را بزرگترین شهر کلوخی دنیا می دانند. در بیابان لوت و در فاصله چهل کیلومتری شرق و شمال شرقی شهداد و در مساحتی بیش از 11 هزار کیلومتر مربع (به عرض متوسط 80 کیلومتر و طول متوسط 145 کیلومتر)، ناهمواری های خاصی به نام کلوت وجود دارد که بزرگترین عوارض طبیعی و کلوخی دنیا و نیز منحصر بفردترین عارضه کویری است و از دور به خرابه های شهری بزرگ اما بدون جمعیت می ماند که توصیف های گوناگون از آن شده است. نظیر شهر خیالی و یا شهر لوت.

بزرگترین شهر زیر زمینی : کاریز کیش

پروژه شگفت انگیز شهر زیر زمینی کیش که عملیات خاکبرداری و دیواره چینی تونل های آن در عمق 16 متری از سطح جزیره از سال 1378 آغاز شده در آینده نزدیک به بهره برداری می رسد. این پروژه عظیم زیر زمینی احیا کننده سه رشته قنات چند هزار ساله جزیره مرجانی کیش محسوب می شود. قدمت سه رشته قنات کیش به بیش از 2500 سال می رسد و طی سالیان دور آب شرب بومیان ساکن جزیره را تامین می کرد. ولی اکنون به یک شهر زیر زمینی شگفت انگیز بدل شده که بیش از 10000 متر مربع وسعت دارد. به گفته بسیاری از کارشناسان و باستان شناسان داخلی و خارجی طراحی و معماری این شهر زمینی یکی از شاهکارهای معماری در جهان محسوب می شود و می توان نام آن را به فهرست عجایب هفت گانه جهان اضافه کرد.

طولانی ترین غار نمکی جهان : غار نمکی قشم

طولانی ترین غار نمکی دنیا پس از بررسی و کاوش های متخصصان کشور چک و ایران در سال 1384 در ژئوپارک قشم کشف شد. تا قبل از این کشف، غارهای نمکی فلسطین با طول 5685 متر طولانی ترین غار نمکی دنیا بوده، ولی با کشف جدید طول غار نمکی قشم به بیش از 6500 متر رسیده است.

قدیمی ترین قالی تاریخ دار ‏ : قالی شکارگاه

قدیمی ترین فرشهای به یادگار مانده در موزه ها و مجموعه های شخصی در سراسر دنیا مربوط به ایران می باشد که در دوره ‏های مختلف از ایران خارج شده است . قالی شکارگاه قدیمی ترین قالی تاریخ دار ایرانی است که از جنبه هنری به صورت ‏زیبایی بافته شده است و در موزه پولدی – پتزولی وین نگهداری می شود . این قالی 90/6 متر درازا و 60/3 متر پهنا دارد و ‏در آن شاید بیست رنگ مختلف با مایه های شاداب و دل انگیز به کار رفته است . چنین غنایی در رنگ قالی های آغاز دوره ‏صفویان ، نادر است . قدیمی ترین قالی تاریخ دار ایران در اواسط قرن شانزدهم (حدود 450 سال پیش ) بافته شده است . این ‏قالی در بین قالی های مشهور جهان از نظر نفاست در مقام نخست قرار دارد . در قالی شکارگاه شکارچیان سوار بر اسب هستند ‏و به نیزه و شمشیر و تیر و کمان مسلح هستند . در نمایش این شکارگاه کلیه آداب و رسوم ایرانی رعایت شده است . در وسط ‏قالی ترنج سبز رنگی به شکل ستاره هشت پر قرار دارد که در آن چهار جفت اژدهای طلایی دو به دو در پرواز هستند . رنگ ‏متن قالی سرخ ارغوانی است و ردیفی از فرشتگان بالدار در زمینه ای که با نقش پرندگان و نگاره های مارپیچ و گل زینت یافته ‏در کاسه هایی به هم میوه تعارف می کنند . ‏

نخستین شاهنشاهی : سلسله هخامنشیان ‏

دولت ماد در سال 553 ق.م بر اثر حمله کوروش سقوط می کند و به کلی منقرض می شود . سلسله هخامنشیان با تاجگذاری ‏‏(کوروش) شروع شد و وی به عنوان بنیانگذار شاهنشاهی ایران لقب گرفت و ایرانیان را برای بیش از دویست سال به قدرتی ‏جهانی تبدیل کرد . اقدامات او تا ثیر فرهنگی شگرفی بر زندگی و تمدن بشر نهاد . کوروش گردونه تاریخ مشرق زمین را به ‏حرکت انداخت . او یهودی های تبعیدی بابل را به جای خود برگرداند . دوران شاهنشاهی سلسله هخامنشی 220 سال به طول ‏انجامید و 9 پادشاه در این سلسله سلطنت کرده اند : کوروش بزرگ ، کمبوجیه ، داریوش بزرگ ، خشایارشاه و سه اردشیر و دو ‏داریوش دیگر . کوروش نخستین پادشاه هخامنشی در سال 529 ق.م کشته شد . ‏






برچسب ها : ترین های ایران,

اولین موزه ایران : موزه همایونی

اولین موزه ایران در زمان حکومت ناصرالدین قاجار و در سال 1295 ه ش در کاخ سلطنتی گلستان با نام " موزه همایونی " گشایش یافت. این موزه مشتمل بر 20 اتاق بود و در آن طلا و جواهر گرانبها، اشیاء و ظروف نفیس، آلات و ادوات متنوع، پرده های نقاشی نقاش های مشهور و ظروف چینی و بلور آلات ممتاز کشور های چین، روسیه و انگلیس و چیزهای دیگر نگهداری می شد.

قدیمی ترین کتیبه : لوح زرین آریارمنه

قدیمی ترین کتیبه از خط میخی باستان که تا کنون کشف شده، لوح زرین آریارمنه ( حدود 590 تا 640 ق م ) جد داریوش بزرگ است. این لوح طلایی به همراه لوح زرین آرشام در سال 1299 ه ش در محوطه همدان قدیم ( اکباتان - پایتخت بهاره هخامنشیان ) در کنار اشیایی که در کاوش و حفاری های غیر علیمی به دست آمده بود، کشف شد. این دو کتیبه قدیمی ترین کتیبه های فارس باستان و پیش از آغاز شاهنشاهی کوروش بزرگ بودند. کتیبه آریارمنه که در حال حاضر در موزه برلین آلمان نگهداری می شود شامل ده سطر به خط میخی است و در آن از قول جد داریوش هخامنشی، آریارمنه آمده است: « آریارمنه، شاه بزرگ، شاه شاهان، شاه در پارس، پسر چپش پیش شاه، نوه هخامنش، آریارمنه شاه گوید: این کشود پارس که من دارم دارای اسبان خوب و مردان خوب است. خدای بزرگ اهورامزدا، آن را به من ارزانی فرمود. به خواست اهورامزدا من شاه در این کشور هستم. آریارمنه شاه گوید: اهورا مزدا بمن یاری ارزانی فرماید.»

بزرگترین گنبد آجری تاریخی ایران : گنبد سلطانیه

گنبد سلطانیه در شهر سلطانیه در 30 کیلومتری شهر زنجان واقع شده است. این گنبد اولین بنای آجری تاریخی ایران می باشد. این گنبد در دوره ایلخانی به دستور سلطان محمد خدابنده و توسط اولجایتو بنا شده است. کار ساخت این بنا از سال 704 ه ق شروع و در مدت 9 سال در تاریخ 713 ه ق پایان یافته است. شکل اصلی بنا هشت ضلعی می باشد. ارتفاع این بنا 5/48 متر و قطر دهانه گنبد 6/25 متر می باشد. این بنا از داخل 8 ایوان و حدود 500 اتاق و حجره دارد. این بنا دارای بزرگترین گنبد آجری جهان است که قوس آن با دور بسیار تند و پیچیده اجرا شده است.

قدیمی ترین گنبد آجری ایران : مجموعه تاریخی سروستان

مجموعه تاریخی سروستان که قدیمی ترین گنبد آجری ایران را در خود جای داده در زمان بهرام گور ساخته شده و به عنوان کوشکی شکاری مورد استفاده قرار می گرفته است. کاخ سروستان در استان فارس و در 9 کیلومتری جنوب سروستان در دشتی وسیع جای گرفته است. این کاخ از سنگ و گچ ساحته شده است و کل مجموعه 25 هکتار وسعت دارد. این بنا که از با شکوه ترین کاخ های ساسانی است در آن زمان مقدس بوده است. بخش های مختلف این بنا شامل یک ایوان ورودی و گنبدی در مرکز و حیاط است. این کاخ نسبت به دیگر بناهای این دوره از فن معماری و پلان های پیچیده و کامل تری برخوردار است.

بلندترین برج آجری جهان : برج قابوس

برج قابوس بلند ترین برج آجری جهان در شمال شرقی ایران در شهر گنبد کاووس قرار دارد. این بنای معروف از چهار بخش تشکیل شده است که شامل پی و صفه بنا، سردابه، بدنه و گنبد مخروطی می باشد و بر فراز تپه خاگی که قریب 15 متر از سطح زمین بلندتر است قرار دارد. ارتفاع برج 55 متر است که با احتساب بلندی تپه در مجموع 70 متر از سطح زمین بلندی دارد. این برج از آجر و ملات ساخته شده است و آرامگاه قابوس بن وشمگیر است.

وسیع ترین تپه باستانی ایران : تپه باستانی هگمتانه

تپه باستانی هگمتانه در محدوده شهر همدان در دو سوی خیابان اکباتان واقع شده و وسیع ترین تپه باستانی ایران می باشد که با در نظر گرفتن بخش هایی که جزء محدوده تپه باستانی بوده، ولی اینک ساختمانهای مسکونی بر روی آن ساخته شده، به بیش از 40 هکتار نیز می رسد. در طول حفاری های انجام شده آثار ارزشمند و بی نظیری کشف گردیده که اغلب متعلق به دوران هخامنشیان و نیاکان آنهاست. در کتاب های یونانی از این شهر به عنوان پایتخت مادها، هخامنشیان، سلوکیان، اشکانیان و ساسانیان یاد شده است، با این حال تردیدهای بسیاری درباره دوره تاریخی این شهر باستانی وجود دارد.

قدیمی ترین کاهگل ایران : چغارنبیل

قدیمی ترین کاهگل ایران در چغازنبیل و در آبان ماه 1383 کشف شد. این کاهگل که مربوط به دوره عیلامی است در حدود 50 سانتیمتر طول و 20 سانتیمتر عرض دارد و گمان می رود به حدود 1250 پیش از میلاد مسیح مربوط باشد. این قطعه کاهگل پای دروازه شرقی حصار سوم پیدا شد و جدای از موجودیت با ارزش خود، نکات ظریفی را درباره نحوه حفاظت از ساختارهای قدیمی چغازنبیل ارایه و مشخص می کند که در آن دوران نیز از اندود کاهگل به عنوان ماده حفاظتی استفاده می شده است. ار این قطعه کاهگل، نمونه برداری شده و در آزمایشگاه مورد آزمایش قرار گرفته است. محوطه تاریخی چغازنبیل در استان خراسان واقع در جنوب غربی ایران در 35 کیلومتری جنوب شرقی شهر باستانی شوش قرار گرفته است.

بزرگترین سازه آجری سقف دار و به هم پیوسته جهان : بازار تبریز

بازار تبریز در قلب بافت تاریخی این شهر، با مساحتی در حدود یک کیلومتر مربع، بزرگ ترین سازه آجری سقف دار و به هم پیوسته جهان است. این بازار، دوره های رکود و رونق فراوانی را پشت سرگذاشته و چندین باز تخریب شده و آن چه امروزه از این بازار باقی مانده یادگار دوره قاجاریه است. وجود راسته های متعدد، تیمچه های خوش فرم با دهنه های گسترده، سراهای فراوان، دالان های زیبا که واحدهای معماری را به هم وصل کرده اند، مسجد هایی که با سر ستون ها و ته ستون های هنرمندانه، گنبد های زیبا را بر دوش خود استوار ساخته اند، تنوع سازه های آجری را در این بازار در جهان کم نظیر کرده اند.





برچسب ها : ترین های ایران,

 

چشمه اسرارآمیز سورت

چشمه معدنی اسرارآمیز سورت از شاهکارهای طبیعت است که دارای دو چشمه با آبهای کاملاً متفاوت از لحاظ رنگ، بو و مزه است. یکی از این چشمه ها دارای آبی بسیار شور و دریاچه ای کوچک است که در تابستان برای شنا و آب تنی استفاده می شود و دارای خواص آب درمانی نیز است؛ چشمه دیگری که در مجاورت این چشمه قرار دارد دارای آبی به رنگ نارنجی و ترش مزه است.

چشمه معدنی سورت نه تنها در فهرست ملی به ثبت رسیده، بلکه می تواند نامزد ثبت در فهرست جهانی یونسکو نیز قرار گیرد.چشمه معدنی سورت در نزدیكی روستاهای ارست و مال خاست دهستان پشت كوه، بخش چهاردانگه شهرستان ساری واقع شده است كه با یك جاده خاكی به جاده شوسه ارتباطی بین این دو روستا متصل می شود. وی ادامه داد: به جرات میتوان گفت كه چشمه سورت یكی از زیباترین و بی نظیرترین چشمه های معدنی در ایران است.




برچسب ها : چشمه اسرارآمیز سورت,

 

من یک مسلمان ایرانی هستم

با سلام خدمت یکایک عزیزان که همیشه نسبت به بنده حقیر لطف داشتن. امشب روی صحبتم با آقای ضرغامیه که هیچ توجهی به نابودی فرهنگ کشور نداره

. راستش اوج عصبانیت من از مشاهده دو برنامه بوجود اومد اولی از شبکه خبر پخش شد و صحبت هایی ارائه کرد در مورد این که ما آریایی نیستیم و این مسئله آریایی بودن ما طبق معمول توطئه غربه و به طور غیر مستقیم این تفکر رو القا می کرد که ما عربیم!!!!!!!!!!! اصلا بحثم سر برتری قومی نیست چون ما به "ان اکرمکم عند الله اتقاکم " اعتقاد داریم ولی این به معنی این نیست که موجودیت خودمون رو در رسانه ملی زیر سوال ببریم . پشت ما به ۷۰۰۰ سال تمدن گرمه. ۷۰۰۰ سالی که پر از افتخار و ارزشه و ما به راحتی یک لگد به همه این عزت می زنیم. قابل توجه شما اینکه قراره تاریخ باستانی ایران از کتاب تاریخ حذف بشه یعنی الگو برداری بسیار بسیار دقیق از تهاجم فرهنگی آمریکا و اروپا که تاریخ و هویت ما رو از کتابهای تاریخ مدارسش پاک کردن. چرا بچه های ما نباید کوروش رو بشناسن مگه ما از علامه طباطبایی بالاتر داریم که کوروش رو پیامبر می دونه چرا نباید بچه های ما بدونن که شخصی به نام آریو برزن اسکندر رو زمین گیر کرد. سورنا روم رو به زانو درآورد . جلال الدین خوارزمشاه یک تنه به دل سپاه چنگیز زدو ... مگه ما از امام جلوتریم که در اوایل انقلاب با تغییر نام خلیج فارس به خلیج اسلامی برای وحدت جهان اسلام مخالفت کرد. باز هم می گم صحبت من برتری قومی نیست ملی- مذهبی هم نیستم ولی به ایرانی بودن خودم افتخار می کنم چون پیامبر گفت اگر علم در ثریا باشد مردمانی از فارس به آن دست می یابند. چون وفادارترین یاران امام زمان (عج) رو مردم طالقان و قم که همون ایرانی ها هستن تشکیل می دن. بله من یک مسلمان ایرانی هستم و در کنار افتخار به شیعه بودن به ایرانی بودن خودم هم افتخار می کنم چون ۷۰۰۰ سال تمدن پشت سرم دارم چون ۷۰۰۰ سال پیش که مردم نواحی دیگر دنیا وحشیانه زندگی می کردند زنان سرزمین من حجاب داشتند.

نکته دوم اینکه باز شبکه ۳ با برنامه مسخره و اجرای مضحک آقای حاجیلو به سراغ جهانی سازی نوروز رفت. و باز هم یک سوال مزخرف مطرح کرد که نسبت به جهانی سازی نوروز چه حسی دارید؟

خداوکیلی ثبت نوروز به عنوان میراث معنوی ترکیه!!! شادی داره یا باید به وضع فرهنگ گریه کرد؟! ثبت سال به نام مولانا توسط افغانستان ترکیه و مصر!! چه افتخاری برای ما داره؟! آیا باید بشینیم تا هرچه داریم و نداریم به تاراج ببرن ؟! کویت می گه ابن سینا کویتی بوده!!!!! آخه چطوری؟! یکی نیست تو دهن این شکم گنده های اماراتی بزنه که این جوجه کشورهای انگلیسی جلوی ایران سرافراز قد علم نکنن. واقعا اسم خلیج عربی توهین به انسانیته توهین به مردم جهانه. 

آقای ضرغامی فقط تکرار کردن صحبت های رهبر معظم انقلاب چیزی رو عوض نمی کنه .تو را به خدا به نصایح پدرانه ایشون عمل کنید 

   به خدا مشکل مملکت ما با ساختن سریال های عشقی و آب دوغ خیاری سیروس مقدم حل نمی شه مشکل فرهنگ ما جدیه فقط کافیه یک ساعت تو خیابون ولیعصر قدم بزنید تا اینو بفهمین به خدا مشکل فرهنگی مردم ما ازدواج دوتا بچه مایه دار خیلی بالاتره 

تو را به خدا دلیل پخش سریال کافرساز کلید اسرار چیه؟! سریالی که کشور لائیک ترکیه می سازه و خدا رو تا حد یک انسان کینه ای انقام جو (نعوذ بالله) پایین میاره چرا باید از تلویزیون کشور شیعه پخش بشه! حالا دیگه چرا ازش تقلید می کنید کلید اسرار ایرانی می سازید؟!

آقای ضرغامی منکر برنامه های بدرد بخور صدا وسیما نیستم (مثل رو به فردا) ولی سریال یوسف پیامبر قبح توهین به پیامبر خدا رو شکوند.

دلم خیلی پره ولی می دونم کسی حوصله خوندن متن بلند رو نداره. سرتون رو درد نیارم. سر خودم در گرفته

بازهم میگم من شیعه دوازده امامی ایرانی هستم نه چیز دیگه و شیعه بودن و ایرانی بودنم رو با هیچ چیز دیگه عوض نمی کنم



آرتمیـس یا آرتمیـز در لغت به معنی راست گفتار بزرگ است. او نخستین و تنها بانوی دریاسالار جهان است. تاریخ نویسان یونان او را در زیبایی و برجستگی و متانت سرآمد همه زنان آن روزگار نامیده اند.
آرتمیس 
Artemis نخستین زن دریانورد ایرانی است که درحدود 2494 سال پیش فرمان دریاسالاری خود را از سوی خشایارشاه هخامنشی دریافت کرد. در سال ۴۸۴ پیش از میلاد فرمان بسیج دریایی برای شرکت در جنگ با یونانیان توسط خشایارشا هخامنشی صادر شد. آرتمیس فرماندار سرزمین کاربه با پنج فروند کشتی جنگی که خود فرماندهی آنها را در دست داشت به نیروی دریایی ایران پیوست. در این نبرد ایران موفق به تصرف آتن شد. در این نبرد نیروی زمینی ایران از ۸۰۰ هزار پیاده و ۸۰ هزار سواره تشکیل شده بود. نیروی دریایی ایران دارای ۱۲۰۰ کشتی جنگی و ۳۰۰ کشتی ترابری بود.

همچنین آرتمیس در سال 480 پیش از میلاد در جنگ سالامین 
Salamine که بین نیروی دریایی ایران و یونان درگرفت شرکت داشت و دلاوری های بسیاری از خود نشان داد و با ستایش دوست و آشنا روبرو شد. او در یکی از دشوارترین شرایط در جنگ سالامین، با دلیری و بیباکی کم مانند توانست بخشی از نیروی دریایی ایران را از خطر نابودی نجات دهد و به همین دلیل به افتخار دریافت فرمان دریاسالاری از سوی خشایارشاه رسید. او به خشایارشاه پیشنهاد ازدواج نیز داد که بدلایلی این پیوند صورت نگرفت. در سالهای دهه شصت میلادی (دهه چهل خورشیدی) نیروی دریایی ایران، برای نخستین بار ناو شکن بزرگی را به نام یک زن نام گذاری کرد و او "آرتمیس" بود. ناو شکن آرتمیس در دوران خدمت "دریاسالار فرج الله رسایی" به آب انداخته شد و سالها بر روی آبهای خلیج همیشه فارس پاسدار سواحل ایران بود



 

 

با خواندن این مطلب به ایرانی بودن خود افتخار کنیم!؟

 

 

 

آیا میدانید : اولین مردمانی که سیستم اگو یا فاضلاب را جهت تخلیه آب شهری به بیرون از شهر اختراع کرد ایرانیان بودند.

 

آیا میدانید : اولین مردمانی که اسب را به جهان هدیه کردند ایرانیان بودند.

 

آیا میدانید : اولین مردمانی که حیوانات خانگی را تربیت کردند و جهت بهره مندی از آنان استفاده کردند ایرانیان بودند.

 

آیا میدانید : اولین مردمانی که مس را کشف کردند ایرانیان بودند.

آیا میدانید : اولین مردمانی که آتش را در جهان کشف کردند ایرانیان بودند.




برچسب ها : ایرانی یعنی , , , , ,

ایرانی یعنی یک جهان پُر سرفرازی                            ایرانی یعنی از گلیمش پا درازی

ایرانی یعنی مرغ طوفان، آب و آتش                  ایرانی یعنی نسل کوروش، نسل آرش

ایرانی یعنی مثل دریا بی کرانی                                 ایرانی یعنی همچو شاهان کیانی

ایرانی یعنی بوعلی ، حافظ ، حسابی                  ایرانی یعنی نقش رستم در کتابی

ایرانی یعنی حاصل فرهنگ ایثار                   ایرانی یعنی نقش گربه روی دیوار

ایرانی یعنی روی آتش خط کشیدن                   ایرانی یعنی روی دریا سد کشیدن

ایرانی یعنی مردمان شاهنامه                    ایرانی یعنی خط ابرویش کمانه

ایرانی یعنی جنگ یک تن با جهانی                  ایرانی یعنی سوی دشمن با کمانی

ایرانی یعنی از بلوچ و ترک و تازی          ایرانی یعنی ضد یانکی،روس و نازی

ایرانی یعنی خنجری از پشت خوردن          ایرانی یعنی از رفیقان مشت خوردن

ایرانی یعنی مردمانی آریایی          ایرانی یعنی نه تجدد نه تحجر نه ریایی

ایرانی یعنی مردمی والا مقام         ایرانی یعنی نفی حرص و شهرت و جاه و مقام

ایرانی یعنی ساکن این مرز و بوم          ایرانی یعنی دشمن شیطان شوم

ایرانی یعنی زندگی با یادها          ایرانی یعنی همچو شاهین بر فراز بادها

ایرانی یعنی عاشق دریای شور          از خلیج فارس تا ساحل های نور

ایرانی یعنی مردمانی سخت کوش        صبح وظهروعصروشب در جنب و جوش

ایرانی یعنی رشد کرده در نهان          ایرانی یعنی غصه و اندوه او قدر جهان

ایرانی یعنی مردمانی دین مدار          ایرانی یعنی در رکاب دینشان تا پای دار

ایرانی یعنی سرگذشت انبیاء         ایرانی یعنی جنگ خونین بین ما و اغنیاء

ایرانی یعنی واژه ای دشمن ستیز          یک خبر یا یک عیادت از مریض

ایرانی یعنی از دنائت پشت کردن         با شهامت دست خود را مشت کردن

ایرانی یعنی شعر های انقلاب          ایرانی یعنی یک غزل، یک مثنوی بی نقاب

ایرانی یعنی مثل شیران در کمین          شال سرخی بسته بر دور جبین

ایرانی یعنی رد پای روی مین          ایرانی یعنی رعشه ای انداختن بر دیوار چین

ایرانی یعنی مرغ مست و بی قفس      ایرانی یعنی دشمنانش خسته و تنگ از نفس

ایرانی یعنی یک بیایان شوره زار               یک شلمچه ، بی نهایت تا مزار

ایرانی یعنی شیوه ی دلدادگی                ایرانی یعنی یک تجمل، بی نهایت سادگی

ایرانی یعنی هر سکوتش صد سخن            ایرانی یعنی هر نگاهش خط شکن

ایرانی یعنی لرزه های انفجار             ایرانی یعنی مردن با افتخار

ایرانی یعنی شعله ی آتشفشان          ایرانی یعنی یک شهید بی نشان

ایرانی یعنی آفتابی پر فروغ                 ایرانی یعنی حرفهای خسته اما بی دروغ

ایرانی یعنی بر زمین جاری شدن                   ایرانی یعنی زخم او بر دشمنان کاری شدن

ایرانی یعنی مرهمی بر روی درد          ایرانی یعنی گرمی شب های سرد

ایرانی یعنی پر زدن با بازها          ایرانی یعنی در درونش مخزنی از رازها

ایرانی یعنی میوه های تازه رس       ایرانی یعنی چشمه ای در یک بیابان و جرس

ایرانی یعنی یک قدم تا انتها          ایرانی یعنی صد صحیح و یک خطا




برچسب ها : ایرانی یعنی , , , , ,

توسعه از مفاهیمی است که برمبنای تعاریف متفاوت از جهان و انسان و شناخت تعاریف متعددی از آن صورت گرفته است. وقتی از توسعه اسلامی ایرانی صحبت می کنیم منظور نه نوسازی و دگرگونی نهادهای اجتماعی است، نه گذار از سنت به تجدد ونه صرف رشد اقتصادی، حتی تعاریف مرتبط با توسعه انسانی نیز رسانندگی کافی برای انتقال این معنا را با خود ندارد. منظور ما از توسعه افزایش برخوداری آحاد مختلف بشر از مکنت و ثروت و اطلاع و برقراری روابط عادلانه بر مبنای اراده انسانی در چارچوب عدالت، و آزادی بنا شده بر حقوق و حدود الهی و انسانی است. تفاوت در معرفت شناسی، انسان شناسی و هستی شناسی اسلامی با همین مسائل در مکاتب بشری تفاوت در مفاهیم را ایجاد می کند، توسعه در این مفهوم همه ساحات حیات بشر مادی و معنوی، دنیا و آخرت و روح، نفس و جسم را می پوشاند و تلاش در رفع تمام نیازهای او دارد.




درود ای ایرانی :

در ایام قدیم درایران مکانهای به نام زورخانه بوده که پهلوانان در آن مکان ورزش باستانی (نوعی ورزش اصیل ایرانی ) می نمودند و در ضمن در کنار ورزش یکی از کارهای که در این مکان انجام می گرفت کمک به انسانهای فقیر و در مانده بود که در قالب مراسمی بنام گلریزان مرشد یا بزرگ پهلوانان ضمن دعا برای گرفتاران از همه می خواست نسبت به توان خود پولی برای کمک به فرد گرفتار مراجعه کننده به زورخانه پرداخت کنند لذا ضمن جمع آوری کمک در پایان بدون اینکه کسی متوجه شود که آن فرد نیازمند کیست پول جمع آوری شده توسط مرشد در پوشش کامل به فرد مورد نظر تحویل داده می شد بدون اینکه کسی بفهمد که آن فرد کیست !!!!!!!!!!!!!

                                                                             یاد ایام بخیر

                                                                       ایرانی ایرانی بمان




فــقــر تنها بــي پــولــي نــيـسـت

فــقــر فـقــط گــرسـنـگـي نـيـسـت

فقر نوشتن يادگاري روي كتيبه هاي 3000ساله ست .

فقر ايستادن روي گنجينه هاي تخت جمشيد و عكس گرفتن است.

فقر اين فرهنگ بي فرهنگي ست که امروز داريم




بزرگمهر حکیم وزیر دربار انوشیروان عادل پادشاه بلند مرتبه سلسله ساسانیان ایران بود

بزرگمهر : روشندل و نکته دان کسی است که سخنان کوتاه و پر معنی بگوید

بزرگمهر : بیهوده گوی در نظر هیچ کس قدر ندارد

بزرگمهر : دل آدمی بنده آرزوست ، سرشتها یکسان نیست ، هر کس خویی دارد ،
و جویا و خواهان چیزی است

بزرگمهر : برترین دانش ها یزدان پرستی است




برچسب ها : سخنان بزرگ مهر حکیم,

موضوع :
چهره هاي ماندگار ايران ,  , 

 

● شكوه میراث پارسی
فرانسیس ژان اوگوست ریشار، ایران شناس و نسخه پژوه برجسته فرانسوی، از جمله پژوهشگران نام آوری است كه به حكم تأملات ژرفی كه در میراث فرهنگی ایرانیان صورت داده است نامی جاودان در فهرست خادمان فرهنگ ایران خواهد یافت.
ریشار در سوم دسامبر ۱۹۴۸ در پاریس متولد شد.دیپلم خود را در رشته فلسفه گرفت و تحصیلاتش را در دو حوزه ادبیات كهن و زبان فارسی ادامه داد و با رشته كتابداری تكمیل كرد و در سال ۱۹۷۴ كتابدار شعبه نسخه های خطی كتابخانه ملی فرانسه [در بخش شرقی] شد و مسؤولیت اداره مخزن فارسی و تهیه فهرست آن را برعهده گرفت تا اینكه به ریاست كتابخانه شرقی فرانسه برگزیده شد.
وی به سال ۲۰۰۳ پس از بازنشستگی از كتابخانه ملی فرانسه، از سوی ژاك شیراك، رئیس جمهور فرانسه، به سمت مشاور فرهنگی رئیس جمهور و ریاست بخش جدیدالتأسیس هنرهای اسلامی در موزه لوور پاریس منصوب شد و هم اینك به عنوان كارشناس ارشد آثار تاریخی و هنری در این مركز مشغول به كار است. او به زبانهای فارسی، عربی، آلمانی، انگلیسی، لهستانی، تركی، روسی، لاتین و یونانی آشنایی كامل دارد. چندین كتاب و بیش از ۵۰ مقاله علمی - پژوهشی درحوزه های مختلف ایران شناسی و نسخه پژوهی حاصل سی وپنج سال تلاش این پژوهشگر پنجاه و هفت ساله است. از جمله آثار مهم او می توان به «كتاب ایرانی»، «خمسه نظامی»، «شكوه پارسی» و «فهرست نسخه های فارسی» اشاره كرد. كتاب دیگری از او با عنوان «جلوه های هنر پارسی» به ترجمه روحبخشیان به همت مركز پژوهشی میراث مكتوب زیر چاپ است.




برچسب ها : شكوه میراث پارسی ,

ميرزا ابوالقاسم فراهاني، فرزند سيدالوزراء ميرزا عيسي، معروف به ميرزا بزرگ از سادات حسيني و از مردم هزاره فراهان، از توابع اراک بود. در سال 1193 ه. ق. به دنيا آمد و زير نظر پدر دانشمند خود تربيت يافت و علوم متداوله زمان را آموخت. در آغاز جواني به خدمت دولت درآمد و مدتها در تهران کارهاي پدر را انجام مي داد. سپس به تبريز نزد پدرش، که وزير آذربايجان بود، رفت. چندي در دفتر عباس ميرزا وليعهد به نويسندگي اشتغال ورزيد و در سفر هاي جنگي با او همراه شد و پس از آنکه پدرش انزوا گزيد، پيشکاري شاهزاده را به عهده گرفت. نظم و نظامي را که پدرش ميرزا بزرگ آغاز کرده بود، تعقيب و با کمک مستشاران فرانسوي و انگليسي سپاهيان ايران را منظم کرد و در بسياري از جنگهاي ايران و روس شرکت داشت.


در سال 1237 ه. ق. پدرش ميرزا بزرگ قائم مقام درگذشت و بين دو پسرش، ميرزا ابوالقاسم و ميرزا موسي، بر سر جانشيني پدر نزاع افتاد و حاجي ميرزا آقاسي به حمايت ميرزا موسي برخاست، ولي اقدامات او به نتيجه نرسيد و سرانجام ميرزا ابوالقاسم به امر فتحعلي شاه به جانشيني پدر با تمام امتيازات او نائل آمد و لقب سيدالوزراء و قائممقام يافت و به وزارت نايب السلطنه وليعهد ايران رسيد و از همين تاريخ بود که اختلاف حاجي ميرزا آقاسي و قائممقام و همچنين اختلاف " بزيمکي ( خودي ) " و " اوزگه ( بيگانه ) " به وجود آمد.




برچسب ها : ميرزا ابوالقاسم فراهاني,

گُبریاس یا گئوبروه نام یکی از بزرگان پارسی بود. وی در سال ۵۲۲ پیش از میلاد، با کمک تعدادی از رؤسای هفت خانوادهٔ بزرگ پارسی با کشتن گئومات مغ که به عنوان بردیا فرزند کوروش هخامنشی بر تخت نشسته بود، سلطنت را به داریوش بزرگ و خاندان هخامنشی بازگرداند..



گئوبروه هم در زمان کوروش و هم داریوش از سرداران ارتش ایران بود. گئوبروه در زمان کوروش یکی از شهربانان ایران بود. گئوبروه در فتح بابل به همراه کورش شرکت داشت. گل‌نوشته‌های بدست آمده در سالهای اخیر نشان می‌دهند که سپاه پارس، تحت فرماندهی گئوبروه، بابل را بدون درگیر شدن در نبردی فتح کرد. پس از محاصره بابل، گئوبروه برای ورود به شهر که دور تا دور آن را رود فرات قرا گرفته بود، دستور داد جریان رود را منحرف کنند تا بتوانند از بستر خشک آن به شهر رخنه کنند. او پسر پادشاه را دستگیر کرده، به قتل رساند؛ آنگاه کورش وارد شهر شد.



 

من یک ایرانی هستم

 

من یک مسلمان هستم و افتخار میکنم

 

میپرسید چرا؟

 

 

میدونستید اولین ساعت رو مسلمانها اختراع کردن و برای پادشاهان اروپا فرستادند و آن پادشاه گفت این عقربه ها جن هستن که میچرخند و این را بشکنید

یعنی : وقتی اروپایی ها نمیفهمیدن ساعت چیه ما ساعت رو اختراع کرده بودیم

 

من افتخار میکنم چون:

اولین صابون از مسلمانها به اروپا رفت و کلمه حمام از مسلمانها به آنجا رفت

یعنی : زمانی که اروپایی ها بهداشت رو نمیدونستن چیه و کلمه حمام به گوششون نخورده بود ما حمام و صابون داشتیم

 

من افتخار میکنم ایرانی هستم چون:

3000 سال پیش توالت هایی مدرن در ایران بوده که سینوهه در کتاب سینوهه پزشک مخصوص فرعون جلد 1  نوشته :

!توالتهایی را دیدم که بسیار تمیز بود و از زیر آنها آب رد میشد و فضولات رو تمیز میکرد

 

من افتخار میکنم که مسلمان هستم چون:

در اروپا که ماشین چاب اختراع شد دومین کتابی که به چاپ رسید کتاب  قانون بوعلی سینا بود

 

من افتخار میکنم ایرانی هستم چون....

و شما چر افتخار میکنید که ایرانی هستید ؟....





برچسب ها : من یک ایرانی هستم,

 خونه یعنی ...

خونه یعنی : تیر آرش،

وقتی از فاصله رد شد!

خونه یعنی : چشم رستم،

وقتی گریه رو بلد شد!


****

خونه یعنی : زخم تیشه،

رد شدن از دل آتش!

خونه یعنی : مرگ سهراب،

سر بریدن سیاوش!

****

خونه رو خونی نمی خوام!

قلب من یه سرزمینه!

هرجا میرم اون باهامه،

معنی خونه همینه!

****

خونه یعنی : بغض حافظ

غزلای نا نوشته !

فرش زیبای گلستان،

پاره پاره؛ رشته رشته !

****

خونه یعنی : اشک مادر،

خونه یعنی : داغ لاله!

خونه یعنی : خشم پنهان، 

مرثیه های مچاله!


****

خونه رو خونی نمی خوام!

قلب من یه سرزمینه!

هرجا میرم اون باهامه،

معنی خونه همینه!

*مرا داد فرمود و خود داور است*



        (( آثار باستانی ایران،ثبت شده در یونسکو ))

 
 
 
 
 
 
 
 
 
با توجه به قدمت تاريخي كشور ايران، آثار باستانی، بناهاي تاريخي و موزه هاي قديمي و    زيبايي در اين كشور وجود دارد.

 

 
 
 
            

 

 

 

 

كشور ایران داراي رتبه دهم جاذبه‌های باستانی و تاریخی در جهان است و مهم ترين آثار باستاني اين كشور كه در يونسكو نيز به ثبت رسيده است، شامل موارد ذيل است:
تخت جمشید در فارس، ارگ بم در کرمان، سنگ‌ نبشته بیستون در کرمانشاه، میدان نقش جهان در اصفهان، تخت سلیمان در آذربایجان غربی، پاسارگاد در فارس، چغازنبیل در خوزستان، گنبد سلطانیه در  زنجان، قره‌کلیسا در آذربایجان غربی، آرامگاه شیخ صفی‌الدین اردبیلی در اردبیل، بازار تبریز در آذربایجان شرقی و سازه‌های آبی شوشتر در خوزستان.




برچسب ها : آثار باستانی ایران, ثبت شده در یونسک,

عالـــم هـمه بی قـــرار زهـــرا و علیست

افـــلاک ، هـــمه نثــــار زهــرا و علیست

پر فیض تر از بهشت می دانی چیست ؟

آن سینـــه کـــه داغـدار زهـرا و علیست

 

فرا رسیدن میلاد با سعادت مولی الموحدین حضرت علی (ع) بر تمامی شیعیان دنیا و ایرانیان

مبارک باد



 

اى خشمِ به جان تاخته، توفانِ شرر شو
اى بغضِ گل انداخته، فريادِ خطر شو


اى روىِ برافروخته, خود پرچمِ ره باش
اى مشتِ برافراخته, افراخته ترشو


اى حافظِ جانِ وطن، از خانه برون آى
از خانه برون چيست كه از خويش به در شو

گر شعله فرو ريزد، بشتاب و مينديش
ور تيغ فرو بارد، اى سينه سپر شو


خاكِ پدران است كه دستِ دگران است
هان اى پسرم، خانه نگهدارِ پدر شو


ديوارِ مصيبت كده ىِ حوصله بشكن
شرم آيدم از اين همه صبرِ تو، ظفر شو


تا خود جگرِ روبهكان را بدرانى
چون شير درين بيشه سراپاى،جگر شو


مسپار وطن را به قضا و قدر اى دوست
خود بر سرِ آن، تن به قضا داده، قدر شو


فرياد به فرياد بيفزاى، كه وقت است
در يك نفسِ تازه اثرهاست، اثر شو


ايرانىِ آزاده! جهان چشم به راه است
ايران ِكهن در خطر افتاده، خبر شو


مشتى خس و خارند، به يك شعله بسوزان
بر ظلمتِ اين شامِ سيه فام، سحر شو




دریافت کد رتبه جهانی سایت و وبلاگ