منوی اصلی
موضوعات وبلاگ
وصیتنامه شهدا
وصیت شهدا
لينک دوستان
پيوندهاي روزانه
نويسندگان
درباره

بـا تـوگـويـم ميهنــم ايـن بـار هـم گـل مـی کنـم آسمـانـت را پُـلِ پـروازِ سُنبـل مـی کنـم در سـرِ پيـری جـوان مـی گـردمـی همچـون بهـار کـوچـه بـاغـت را پـر از آواز بلبـل مـی کنـم جـاودانـه ميهنـم اين بـار هـم مـی سـازمـت چون درفـش کـاويـان هر جای می افرازمت همچـو رستـم می کَـنم ديـو پليـدی را ز جـای چـون فـريـدون شـوکـت ديـريـنه می پـردازمت با تـو مـام ميهنـم ديـرينه پيمـان می کنـم گـر که ايـرانـم نبـاشـد، تـرک ايـن جـان می کنم همچـو آرش بر پَـرِ البـرز جـان بـر کَـف بـه پـای کوهسـاران را پُـر از آواز ايــران می کنم بـا تـو گـويـم ميهنـم اين بـار هـم گـل می کنم با تـو گـويـم ميهنم ايـن بـار هـم گـل مـی کنـم
جستجو
مطالب پيشين
آرشيو مطالب
لوگوی دوستان
ابزار و قالب وبلاگ
کاربردی
ابر برچسب ها
ایران جاویدان

pic15 www.3et.ir 2 زیباترین اس ام اس برای شب یلدا

 

درنای خشک مرثیه خوان نمانده است / طفلی برای زینت کبری نمانده است

باید به جای حافظ و سعدی لهوف خواند / دیگر برای ما شب یلدا نمانده است . . .
یا حسین
::
::
همهً شب های غم آبستن روز طرب است
یوسف روز ز چاه شب یلدا آید
::
::
یلدا، تو را دوست دارم، به اندازه همه ستاره هایى که در چشم هایت مى درخشند،
اى خواستنى ترینِ شب ها! طعم تو، به اندازه همه صبح هاى دل انگیز آفتابى بهار، شیرین است.
::
::
مهم نیست هندونه ی شب یلدات شیرین نباشه
یا انارات ترش از آب دراد
یا کدو تنبلی که بار میذاری بیمزه بشه
یا چند تا از گردوهایی که می شکونی پوک باشه
مهم اینه که کسی داری که یلدا رو بهت تبریک بگه
::
::
میان دوستـــان افتاده ای تک / رخت هندونه ،زلفت عین پشمک!
برایت می زنم اینک پیامک / شب یلدای تو ای گــــــل! مبارک!
::
::
بیا ای دل کمی وارونه گردیم ، برای هم بیا دیوونه گردیم ، شب یلدا شده نزدیک ای دوست
برای هم بیا هندونه گردیم . شب یلدا مبارک
::
::
شب یلد ا و وصف بی مثالش / خداوند

ا مخواه ،هرگز زوالش
شب یلدا فراتر از همه شب / نبینم هیچ کس افتاده در تب
شب یلدا زحزن و غم مبراست
شب یلدا مبارک
::
::
به صد یلدا الهی زنده باشی / انار وسیب وانگورخورده باشی
اگریلدای دیگرمن نباشم، تو باشی وتو باشی وتو باشی
پیشاپیش یلدات مبارک
::
::
شب یلدا همیشه جاودانی است / زمستان را بهارزندگانی است
شب یلدا شب فر و کیان است / نشان ازسنت ایرانیان است
یلدا مبارک
::
::
امسال چه زیباست شب یلدای من طولانی ترین شبی که به تو
فکر مکینم و از یادآوری نگاه پر مهرت شب سیاهم
لبریز از نور عشق میشود معبودم
یلدا مبارک
::
::
شما را گر شب یلدا بلنده / مرا لیست طلبکارا بلنده
از اول شانس و اقبالم کج افتاد / زمانه ناقلا با من لج افتاد
اگرچه بخت من چون شام تاره / در اون بالا ندارم یک ستاره
ولی هندونه ام در شام یلدا / سفیدیش بود چون شیر گاوا
انارم ترش و گردوهام پوچه / و چشمان زنم افسوس لوچه
بود آجیل تلخ و سیب ها کال / و قطعاً می شود وارونه ام فال
خلاصه در شب یلدای بنده / بود اوضاع و حالم باب خنده
::
::
شب یلدا عزیزه هندوانه
اگرچه ترش و لیزه هندوانه !
بهایش را چو پرسیدم ز یارو
بگفتا هیس ! جیزّه هندوانه !
::
::
تو خوبی!
تو بهترینی!
تو تکی!
اینم از هندونه شب یلدات. بذارشون تو یخچال خنک شه ! یلدا مبارک!
::
::
آماده باش
فردا روز بزرگیه روزی که منتظرش بودی
چشم همه به تو
خیلی روت حساب کردم فردا شمرده میشی !
یلدا مبارک
::
::
یلدا، مجالى است براى تکرار هر آنچه روزگارى، سرمشق خوبى هایمان بوده اند و امروز بر روى طاقچه عادت هایمان غبار مى گیرند.
::
::
یلدا یعنی بهانه ای برای در کنار هم شاد بودن و زندگی یعنی همین بهانه های کوچک گذرا.
یلداتان مبارک و زندگیتان پر از بهانه های شاد باد.
::
::
سهم من از شب یلدا شاید…
قصه ای از غصه و انار سرخی که پر از دلتنگی ست
غم هایم بلند همانند شب یلداست
::
::
شب یلدا شب بزم و سرور است
شبی طولانی و غمها بدور است
شباهنگام تا وقت سحرگاه
بساط خنده و شادی چه جوراست
یلدا مبارک




برچسب ها : اس ام اس شب يلدا 91,

وقتي برگ ريزان پاييز به ايستگاه آخر مي‌رسد و زمستان برفي براي پوشيدن لباس سفيدش آماده مي‌شود، يلدا ميان اين رفت و آمد فصل‌ها، جشني به اندازه طولاني‌ترين شب سال بر پا مي‌كند.
 

سال‌هاست شب‌چله يا همان شب يلدا، بهانه‌اي مي‌شود تا خانواده‌هاي ايراني دور همديگر جمع شوند و طولاني‌ترين شب سال را جشن بگيرند.

گرچه در عصر ما، مردم شب يلدا را با شيريني، تنقلات و ديد و بازديدها گرامي مي‌دارند و اين شب براي ما با هندوانه‌هاي روي سفره‌ها تداعي مي‌شود، اما نبايد فراموش كنيم كه اين شب نه فقط متعلق به دوره ماست و نه فقط به مراسم‌ امروزي ختم مي‌شود.




برچسب ها : شب يلدا, يلدا مبارك,


آیا میدانید؟

 

1- پایه های اقتدار و افتخار هخامنشیان زمانی شکل گرفت که کمبوجیه اول- فرمانروای هخامنشی- با ماندانا ، دختر آستیاگ پادشاه مادازدواج کرد که ثمره این ازدواج میان دو سلسله آریایی ، کورش کبیر بود.

 

2- آریو برزن (آریا برزین): یکی از سرداران دلیر ایرانی بود که در آن هنگام که اسکندر قصد تصرف شهر پارسه(تخت جمشید) را داشت این سردار در تنگه پارس(کهگلویه) اسکندر و سپاهیان او را به دام انداخت . سپاه ایران با غلطاندن سنگ ها ، تلفات زیادی به سپاه اسکندر وارد کردند . که سرانجان در این نبرد بدون اینکه خود را تسلیم کند تا آخرین نفس ایستادگی کرد و جان خود را در راه آرمان های کورش از دست داد .

 

3- این رویداد را مورخ یونانی ، گزنوفن شرح می دهد : هنگامی که سپاه کوروش بر شوش غلبه می کند ، پانته آ ملکه و همسر ابرداتس پادشاه شوش به اسارت در می آید و پادشاه فرار می کند و برای تجدید قوا و اتحاد به حکومت آشور پناه می برد .

آراسیب یکی از فراندهان سپاه کوروش به این زن به اسارت درآمده که از نهایت زیبایی برخوردار بود به چشم طمع نگاه می کند . زمانی که کوروش این موضوع را فهمید او را تنبیه و به یکی از مناطق دورافتاده از حکومت تبعید می کند .

از آن زمان پانته آ مورد رحمت و محبت کوروش قرار می گیرد و آراسیب با شنیدن این اخبار به سپاه کوروش ملحق می شود و در یکی از جنگ ها در راه آرمان های کوروش جان خود را از دست می دهد .

 

4- هخامنشیان 220 سال حکومت کردند

 

5- در هنگام فتح بابل بیش از 40 هزار اسیر از بابل مراجعت کردند و به دستور کوروش کبیر آزاد شدند

 

6- کوروش کبیر معتقد بود : "پادشاه نباید تجارت کند چرا ه زراندوزی پادشاه، مردم را فقیر می کند و او را از حال مردم غافل می کند ".

 

7- پارت ها موسس سلسله اشکانیان هستند

 

8- پایتخت مادها به گویش آریایی هگمتانه – به گویش یونانی اکباتان – و امروزه همدان است

 

9- مهمترین کار مادها شکست امپراتوری آشور بود .

 

10- پیامبر ایران باستان (زرتشت پاک) از قوم ماد بود .




برچسب ها : بريده هاي تاريخ 1,

ایرانیان همیشه از دیرباز تشنه عدالت و دادگستری بودند و برای اجرای دقیق آن ، جدیت و تلاش فراوانی از خود نشان می دادند. هرودوت مورخ یونانی می نویسد :"یکی از شهریاران هخامنشی به نام کمبوجیه که نخستین فاتح مصر بود . یکی از قضات را که رشوه گرفته بود ، محکوم به اعدام کرد . " این حکم سنگین برای چنین خطاهایی نشان می دهد که دستگاه حکومتی آن زمان تا چه حد و اندازه ای نسبت به بی عدالتی سختگیر و گذشت ناپذیر بودند .

نیاکان ما کودکان را هم با خود به صحن دادگاه می آوردند تا شاهد اجرای عدالت باشند . هدف اصلی از این کار این بود که عدالت خواهی را از همان دوران طفولیت در شخصیت رو به رشد آنها پرورش دادند.




برچسب ها : عدالت در ايران باستان,

شاید امروز بخشی از جوانان کشور ندانند که میهن شان چه زمانی اران نامیده شده است و چرا به این کشور "ایران " گفته اند . لازم است قبل از هرگونه مطلبی ، ابتدا جوانان عزیز با توجه به تسمیه ایران آشنا شوند ، سپس به مباحث دیگر پرداخته شود .

نام مقدس ایران ، واژه ایست که قرنهای متمادی بر زبان ها جاری بوده و هست . نامی که نیاکان با خرد و نیک اندیشمان بر سرزمین خود که روزگاری آن را "قلب مشرق زمین" و " ناف جهان " می نامیدند ، گذاشتند . سرزمینی که در" اوستا "از آن به عنوان نخستین و بهترین آفریده اهورامزدا ، یاد شده است .

این سرزمین ، گهواره پرورش بزرگ مردانی گردیده است که جهانیان را به زندگی بر پایه اصولی چون: راستی ، پاکی ، آزاد منشی و اهریمن ستیزی فراخوانده و در دامن پیامبرانی را پروریده که پیام راستین خدا را برای نجات بشر از شرک و بت پرستی به ارمغان آورده و ندای عدل و دادخواهی و ظلم ستیزی را سرداده اند .

بنابراین انچه در شاهنامه فردوسی استفاده می گردد ،تاریخ کشور ما از ابتدا تا سلطنت " ایرج " ، تاریخ آریائیان ، و پس از ایرج و برنشستن " منوچهر " به سلطنت ، تاریخ ایران است . لذا آنگونه که خواهد آمد ، نام ایران تلفیقی  است از "ایرج" و واژه "ایرانویچ" خاستگاه اولیه ایرانیان .

 

ایران ویچ خاستگاه اولیه ایرانیان :

در کتاب اوستا ، که از کهن ترین و مستند ترین نوشته های بازمانده ایرانی است ، خاستگاه اولیه ایرانیان "ائیریانم وئجور" نامیده شده که در زبان پهلوی "ایرانویچ" شده است . واژه ایرانویچ واژه مرکبی است که از دو جز تشکیل شده است . جز نخست آن "ایران" و جز دوم آن " ویچ" به معنی تخمه و نژاد و نجیب و شریف است . هنگامی که جائی به این نام نامیده می شود ، واضح است که باید جایگاه نژاد ایرانی باشد و ایرانیان از آنجا برخاسته باشند و این نام می تواند راهنمای خوبی برای تعیین جای ایرانیان باشد . اکنون باید دید " ایرانویچ " از نظر جغرافیای در کجا واقع شده است . در این باره نظریات گوناگونی از سوی محققین ارائه شده است که از آوردن همه فرضیه ها خود داری می کنم و مستند ترین نظریه ها را که اکثر مورخین و محققین در آن اتفاق نظر دارند و بر آن صحه گذاشته اند ، توضیح خواهم داد و آن گفتار اوستا در بخش " وندیداد " است که محل "  ایرانویچ  "را  در کنار رود " ونگوهی دائیتی " دانسته  و  در متون پهلوی ، " ونگوهی دائیتی " همان " وهرود " است که امروز " جیحون " نامیده می شود .

بنابراین می توان تصور کرد که همین ناحیه که جیحون آن را آبیاری می کرده و بسیار آبادا و حاصلخیز بوده است ، جایگاه اولیه ایرانیان و خاستگاه آنان بوده که در اثر سرد شدن ناگهانی هوا و یا به خاطر اقوام زرد پوستی که از سوی شمال ایران به ایرانیان فشار می آوردند ، گروهی از ایرانیان ، جایگاه اصلی خود را ترک می کنند و به فلات ایران مهاجرت می کنند و این مهاجرت چندین بار صورت می گیرد .

آنچه مسلم است ، پس از جدائی قوم هندی از قوم ایرانی و کوچ انان به سوی مرکز تاریخ ایشان ، در قبیله واحدی که از نظر نژادی ، ریشه ایرانی داشت گسستگی بوجود آمد و طوایف مختلف ایرانی نژاد از یکدیگر جدا گشتند و سه قبیله بزرگ ایرانی که می توان انان را طایفه های " سرمی " – " تورجی " – " ایرجی " خواند ، بوجود آمدند و تبلور یافتند .حقیقت تاریخی این تقسیم قبایل ایرانی را در داستان نمادین "فریدون " و پسرانش سلم و تور و ایرج می توان بازیافت ، که پس از شکست ضحاک و برچیده شدن حکومت بابلیان به دست فریدون ، مجدداً آریاییها از اطراف و اکناف ، به دور هم جمع شدند و فریدون بر انان پادشاهی راند .

فریدون در پنجاهمین سال سلطنت خود ، یکی از دختران ضحاک را به همسری برگزید . از این دختر دو پسر به نام های سلم و تور به دنیا امدند و از همسر دیگرش که نامش " ایراندخت " و پارسی نژاد بود ، پسری به نام "ایرج " متولد شد . فریدون پس از بازگشت نظام آریائی ، ممالک خویش را بین سه فرزندش تقسیم کرد . روم را تا بلاد فرنگ ، به پسر بزرگش سلم داد و او را با گروهی از آریاییان به دیار اروپا فرستاد . تبت و چین و بلاد شرق را به تور داد که "تور" وجه تسمیه کشور " توران " است و آنگاه ایران زمین ، عراق و شهرهای آن سرزمین مغرب را به ایرج داد و آن را به تاج و تخت مخصوص نشاند و فردوسی در این باره وی فرماید :

 

نهفته  چو بیرون کشید از نهان                      به سه بخش کرد آفریدون جهان

یکی روم و خاور یکی ترک وچین               سوم  دشت  گردان ایران زمین

نخستین به سلم اندرون بنگرید                     همه روم و خاور مر اورا گزید

بفرمود   تا   لشکری   برکشید                      گرازان  سوی خاور اندر کشید

دگر  تور را  داد  توران زمین                           ورا  کرد  سالار ترکان  و چین

بزرگان  بر او  گوهر افشاندند                        جهان پاک توران شهش خواندند

پس  آن گه نیابت به  ایرج رسید                     مر او را  پدر شهر ایران  گزید

هم ایران و هم دشت نیزه  وران                     همان  تخت شاهی  و تاج سران 

بدو  داد  کاو را  سز ا  دید گاه                         همان تیغ و مهر و نگین و کلاه

نشستند  هر سه به آرام  و شاد                    چنان  مرزبان  فرخ  نژاد

 

ایر : ایران

 

پس از سه بهره شدن نزاد آریا ، آن گروه از نژاد آریا که مهاجرت نکردند در ناف یا مرکز جهان که به زبان اوستائی "ائیریه " خوانده می شود ، ساکن شدند و با نام " ایرج" مشهور شدند و ایرج مخفف همان واژه اوستائی است که به پهلوی و فارسی دری ، ایرانویچ تلفظ می شود که ناف یا مرکز جهان معنی می دهد .

آریای ها به زبان اوستائی " ائیرین " و به زبان پهلوی و دری "ایر " خوانده می شوند . ایر در لغت به معنای "آزاده" است و جمع آن با ایران به معنی " آزادگان " است .

 با توجه به آنچه از کتاب ایرانویچ دکتر بهرام فره وشی استفاده می شود ف واژه ایران در نام های جغرافیایی " اران " و " آلبان " دیده می شود . همچنین نام محلی جمهوری " استی " شوروی در شمال کوه های قفقاز نیز به صورت " ایرستان " تلفظ می شود که مرکب از واژه "ایر " به معنی ایران و" استان " که به معنی جایگاه ایرانیان است .




آیا می دانید؟

 

 

1- آذربایجان به دلیل داشتن بیشترین آتشکده ها به "مهد آیینی ایران باستان "به شمار می آید .

2- نام آذربایجان از آتش  سرچشمه می گیرد . چرا که در این منطقه در زمان هخامنشیان آترپات(نگهبان آتش) و این ناحیه نیز به (آتورپاتکان) نامگذاری شد که رفته رفته به آذربایجان تغییر یافت .

3- دقیقترین تقویم دنیا ، تقویم ایران باستان است که هر 3770 سال یک رو زاشتباه دارد در صورتی که تقویم میلادی هر 3330 سال یک روز اشتباه دارد .

4- دانشگاه جندی شاپور به دستور شاپور اول ساسانی در حدود2000سال پیش پایگذاری شد و در زمان انوشیروان ساسانی گسترش یافت .

5- وقتی در زمان صلح دائم ایران و روم فرستاده قیصر روم به ایران آمد و هدایایی را تقدیم کرد از طاق کسرا دیدن کرد و به معماری ایران تحسین گفت اما در ادامه بازدید از خمیدگی قسمتی از آن بسیار شگفت زده شد و گمان برد اشتباهی رخ داده است و به حاظران گفت دلیل آن چیست ؟ حاظران به او گفتند ، در زمان ساخت این بنا پیرزنی در کنار محل ساخت ، کلبه داشت . انوشیروان خواست که کلبه را از او بخرد ولی پیر زن به دلیل وابستگی به آنجا ، قصد فروش خانه اش را نداشت . پس انوشیروان دستور داد که عمارت را به شکلی بسازند تا به کلبه آن پیرزن آسیبی نرسد و حال کج بودن قسمتی از این بنا به ابن دلیل است . سفیر روم در شگفتی تمام گفت : اکنون کج بودن این بنا از راست بودنش راست تر است .

6- ابومسلم خراسانی ( از نوادگان بزرگمهر ، وزیر نامدار انوشیروان دادگر ) اولین کس و تاثیر گذار ترین کس برای بیرون راندن عرب ها از ایران و شکوه دوباره ایران بود .

7- سلطان محمود غزنوی کمک بسیار زیادی در زمان فردوسی برای زنده ماندن زبان فردوسی نمود . از دیگر بزرگان که برای زنده ماندن زبان فارسی کتاب های زیادی نوشته اند می توان افراد ی را نام برد : ابوعلی سینا – ابوریحان بیرونی – خواجه نصیرالدین طوسی – امام محمد غزالی – ناصر خسرو قبادیانی و ... .

8- امروزه بیش از 2000 کلمه فارسی در زبان عربی وجود دارد .

 

9- کشورهای افغانستان – تاجیکستان – قسمتی از پاکستان به زبان فارسی صحبت می کنند .

10- جنگهای گلادیتوری در فرهنگ ایران جایگاهی نداشت چرا که ایرانیان ، اسران را وسیله تفریح خود قرار نمی دادند

 




برچسب ها : ايا ميدانيد؟ ,

 


 

آیا میدانید؟

 

1- پایه های اقتدار و افتخار هخامنشیان زمانی شکل گرفت که کمبوجیه اول- فرمانروای هخامنشی- با ماندانا ، دختر آستیاگ پادشاه مادازدواج کرد که ثمره این ازدواج میان دو سلسله آریایی ، کورش کبیر بود.

 

2- آریو برزن (آریا برزین): یکی از سرداران دلیر ایرانی بود که در آن هنگام که اسکندر قصد تصرف شهر پارسه(تخت جمشید) را داشت این سردار در تنگه پارس(کهگلویه) اسکندر و سپاهیان او را به دام انداخت . سپاه ایران با غلطاندن سنگ ها ، تلفات زیادی به سپاه اسکندر وارد کردند . که سرانجان در این نبرد بدون اینکه خود را تسلیم کند تا آخرین نفس ایستادگی کرد و جان خود را در راه آرمان های کورش از دست داد .

 

3- این رویداد را مورخ یونانی ، گزنوفن شرح می دهد : هنگامی که سپاه کوروش بر شوش غلبه می کند ، پانته آ ملکه و همسر ابرداتس پادشاه شوش به اسارت در می آید و پادشاه فرار می کند و برای تجدید قوا و اتحاد به حکومت آشور پناه می برد .

آراسیب یکی از فراندهان سپاه کوروش به این زن به اسارت درآمده که از نهایت زیبایی برخوردار بود به چشم طمع نگاه می کند . زمانی که کوروش این موضوع را فهمید او را تنبیه و به یکی از مناطق دورافتاده از حکومت تبعید می کند .

از آن زمان پانته آ مورد رحمت و محبت کوروش قرار می گیرد و آراسیب با شنیدن این اخبار به سپاه کوروش ملحق می شود و در یکی از جنگ ها در راه آرمان های کوروش جان خود را از دست می دهد .

 

4- هخامنشیان 220 سال حکومت کردند

 

5- در هنگام فتح بابل بیش از 40 هزار اسیر از بابل مراجعت کردند و به دستور کوروش کبیر آزاد شدند

 

6- کوروش کبیر معتقد بود : "پادشاه نباید تجارت کند چرا ه زراندوزی پادشاه، مردم را فقیر می کند و او را از حال مردم غافل می کند ".

 

7- پارت ها موسس سلسله اشکانیان هستند

 

8- پایتخت مادها به گویش آریایی هگمتانه – به گویش یونانی اکباتان – و امروزه همدان است

 

9- مهمترین کار مادها شکست امپراتوری آشور بود .

 

10- پیامبر ایران باستان (زرتشت پاک) از قوم ماد بود .




آیا می دانید؟

 

1- آذربایجان به دلیل داشتن بیشترین آتشکده ها به "مهد آیینی ایران باستان "به شمار می آید .

2- نام آذربایجان از آتش  سرچشمه می گیرد . چرا که در این منطقه در زمان هخامنشیان آترپات(نگهبان آتش) و این ناحیه نیز به (آتورپاتکان) نامگذاری شد که رفته رفته به آذربایجان تغییر یافت .

3- دقیقترین تقویم دنیا ، تقویم ایران باستان است که هر 3770 سال یک رو زاشتباه دارد در صورتی که تقویم میلادی هر 3330 سال یک روز اشتباه دارد .

4- دانشگاه جندی شاپور به دستور شاپور اول ساسانی در حدود2000سال پیش پایگذاری شد و در زمان انوشیروان ساسانی گسترش یافت .

5- وقتی در زمان صلح دائم ایران و روم فرستاده قیصر روم به ایران آمد و هدایایی را تقدیم کرد از طاق کسرا دیدن کرد و به معماری ایران تحسین گفت اما در ادامه بازدید از خمیدگی قسمتی از آن بسیار شگفت زده شد و گمان برد اشتباهی رخ داده است و به حاظران گفت دلیل آن چیست ؟ حاظران به او گفتند ، در زمان ساخت این بنا پیرزنی در کنار محل ساخت ، کلبه داشت . انوشیروان خواست که کلبه را از او بخرد ولی پیر زن به دلیل وابستگی به آنجا ، قصد فروش خانه اش را نداشت . پس انوشیروان دستور داد که عمارت را به شکلی بسازند تا به کلبه آن پیرزن آسیبی نرسد و حال کج بودن قسمتی از این بنا به ابن دلیل است . سفیر روم در شگفتی تمام گفت : اکنون کج بودن این بنا از راست بودنش راست تر است .

6- ابومسلم خراسانی ( از نوادگان بزرگمهر ، وزیر نامدار انوشیروان دادگر ) اولین کس و تاثیر گذار ترین کس برای بیرون راندن عرب ها از ایران و شکوه دوباره ایران بود .

7- سلطان محمود غزنوی کمک بسیار زیادی در زمان فردوسی برای زنده ماندن زبان فردوسی نمود . از دیگر بزرگان که برای زنده ماندن زبان فارسی کتاب های زیادی نوشته اند می توان افراد ی را نام برد : ابوعلی سینا – ابوریحان بیرونی – خواجه نصیرالدین طوسی – امام محمد غزالی – ناصر خسرو قبادیانی و ... .

8- امروزه بیش از 2000 کلمه فارسی در زبان عربی وجود دارد .

 

9- کشورهای افغانستان – تاجیکستان – قسمتی از پاکستان به زبان فارسی صحبت می کنند .

10- جنگهای گلادیتوری در فرهنگ ایران جایگاهی نداشت چرا که ایرانیان ، اسران را وسیله تفریح خود قرار نمی دادند




برچسب ها : ايا ميدانيد؟ ,

فرمان بزرگ کوروش که به نخستین اعلامیه حقوق بشر نامبدار گردیده است ، بر استوانه ای از گل پخته کنده شده و از این روی در تاریخ به "استوانه کوروش" شهرت دارد.

از مفاد این فرمان که حاوی ارزش های معنوی و تاریخی و نمودار انسان دوستی بنیان گذار حکومت هخامنشی است تا سال 1879 میلادی هیچ گونه آگاهی در دست نبود .

از حقوق اعطایی به کشور های مغلوب و سرزمین هایی که برای تاسیس حکومت جهانی جزو قلمرو هخامنشی قرار می گرفت تنها در کتاب مقدس یهود و مدارک مورخان یونان ، آن هم به طور پراکنده و نابسامان و گاه آلوده با کینه توزی مطالبی به دست آمده است.




برچسب ها : اولين اعلاميه حقوق بشر,

هخامنشیان نخستین سلسله قدرتمند ایرانی بودند که 700سال پیش از میلاد ، در کرانه رود کارون ، موجودیت خود را اعلام کردند . انها به رهبری فردی به نام هخامنش- رهبر قبیله پاسارگاد – نام سلسله خود را هخامنشیان (به معنای کسانی که منش نیکو دارند ) گذاشتند .

پایه های اقتدار و افتخار هخامنشیان زمانی شکل گرفت که کمبوجیه اول – فرمانروای هخامنشیان – با ماندانا ، دختر آستیاگ پادشاه ماد ازدواج کرد که ثمره این ازدواج میان دو ساساه قدرتمند آریایی ، کوروش کبیر بود . کوروش ، فرمانروایی بر سرزمین تحت فرمان خود را با جوانمردی و گذشت و احترام به همه ادیان و فرهنگ های قوم های مختلف به انجام رساند . و ایرانیان را در سراسر دنیا به عنوان مردمی نجیب و قدرتمند معرفی کرد .

پس از او داریوش بزرگ روی کار آمد . سیاست داریوش بر پایه اقتدار ملی و ایرانی ، شکل گرفت . داریوش یک آریایی ملی گرا و آرمان خواه بود . نظام اداری داریوش آنچنان دقیق و مستحکم بود که تمام فرمانروایان پس از او با میراث بر جای گذاشته از او به حیات کشور داری خود ادامه می دادند .

220 سال حیات شکوهمند هخامنسیان با تفکر بنیادین کوروش و اقتدار داریوش ، ادامه پیدا کرد و در نهایت با حمله اسکندر به ایران به پایان رسید .

اسکندر به بهانه کشور گشایی ، شیوه تسامح و احترام به اقوام مغلوب را در پیش گرفت اما با ورود به ایران ، هرگز نتوانست آن خوی حسادت و ضد بشری خود را پنهان نگاه دارد . مورخان غربی می کوشند آتش زدن تخت جمشید را به گردن تائیس(عجوزه اسکند ) که او را تحریک به چنین کاری کرد بیندازند . و یاتصمیم گیری به چنین کاری را به دلیل باده نوشی و بی اختیاری عقل می پندارند . اما وقتی به گذشته اسکند نگریسته می شود ؛ نشان می دهد که او سابقه به آتش کشیدن شهرها را نیز داشته است . او پس از اشغال شهر تبس دستور می دهد تا شهر را به آتش بکشند و مردمان را به عنوان برده به فروش برسانند . لوح های مختلفی نیز از او بر جای مانده است که سراسر خشونت و غضبش را بیان می کند که نشان می دهد نمی توان او را در از میان بردن یکی از بزرگترین نمادهای تمدن بشری ، بی تقصیر دانست . مرگ اسکندر نیز در حالت مستی به وقوع پیوست . او سرمست از کشور گشایی هایش و در حال خوردن باده آغشته به زهری – که توسط اطرافیان نزدیکش فراهم شده بود – می میرد .




برچسب ها : هخامنشيان,

باید دانست که پیروزی کورش در سال 550 سرنوشت تاریخ جهان را دگرگون کرد و مایه پیشرفت و فرمانروایی ایرانیان گشت . اگر وی شکست می خورد و نابود می شد ایرانیان هرگز به چنان سرافرازی شکوهمندانه ای که هخامنشیانی چون کورش و داریوش بر ایشان به دست آوردند نمی رسیدند و لودیان ، بابلیان ، مصریان و ملته ای دیگر سرنوشتی جز ان میافتند که امروز تاریخ به ما باز میگوید و شاید از یهودیاهن چندان نام و نشانی به جای نمی ماند

گرفتاری ایشتوویگو مایه ان شد که همه باجگزاران ماد از رود هالیس تا مرزهای خراسان به فرمان کورش گردن بگذارند و اورا شاهنشاه خود بشناسند اگر هدف وی مانند بیشتر پادشاهان خاور زمینت یافتن زر و سیم بود کارهایش به همینجا پایان میافتلیکن فرمانده سپاه پارسیان که به تازگی پای در سن چهل سالگی می نهاد و نبونه ئید امیدوار بود با دست او پرخاشجویان ایرانی ، ماد را از مرزهای خود دور دارد برای رهبری آزاده سواران ایرانی در راه سربلندی و درخشندگی و زیست سرافراز آفریده شده بود نه در خانه نشستن و خودکامه و کاهل در میان پرستاران زیستن این بود که ارام نگرفت باز هم پیش رفت و هم میهنانش را پیش برد تا آنجا که زمانه توان پیشرفت را از او بربود

اینک کورش فرمانروای ایرانشهر شده بود ، می رفت تا مرزهای کشورش را فراختر کند ، گذشته از پارسیانو مادها که با وی خویشاوندی و دوستی داشتند گرگانیان ، پارتیان و ایلامیان نیز به فرمان وی گردن نهاده بودند و بر ساختمانهای باشکوه و زیبای پاسارگاد نیز روز به روز افزوده می شدو نخستین پایتخت شاهنشاهی سال به سال بزرگتر و دیدنی تر می گشت ولی این شهر از مرزهای نوین ایرانشهر دور بود و کورش هگمتانه را از ارج دیرینش نیانداخت و از آن پس آن شهر نامی پایتخت تابستانی خاندان هخامنشی شد و دارای کاخی بلند و با شکوه گشت و گنج انبوهی در آنجا بود و نوشته ای مهم در ان شهر نگهداشته میشد

با به دست آوردن ماد سرزمین هایی که وابسته یا زیر فرمان مادها بودند به کورش می رسید بنابریان بین النهرین شمالی - که حران را هم در بر داشت - سوریه ، ارمنستان و کاپادوکیه هم میبایست از آن شهریار هخامنشی شود در دباره کاپادوکیه خوشبختانه گواه هرودتوس درست است وی می نویسد که چون کاپادوکیه ای ها از پیروزی کورش در جنگ با مادها آگهی یافتند به فرمان وی گردن نهادند از آن پس کاپادوکیه یکی از استان های ایران شهر گشت وبه پارسی باستان کت پتوکه خوانده شدلیکن همسایگان و بدخواهان کورش - نبونه یئد و کرزوس پادشاه لودیه - که از او سخت می هراسیدند چهار چشمی کورش را می پائیدند آن یک میخواست نگذارد پای کسی به سوریه و مرز بابل باز شود و این یک در آرزوی دست یافتن بر کاپادوکیه و گسترش مرزهای لودیه می سوخت از این رو فرجام کار روشن بود و کورش میدانستکه باید بدخواهان را درهم شکست یا بر جای خود نشانید

این اندیشه نه تنها از خواست زمانه سرچشمه می گرفت و مایه آن نه تنها بد خواهی و بدچشمی همسایگان بود بلکه از بلند پروازی خود کورش نیز اب می خورد

از کارهائی که کورش در دو سه سال پس لز پیروزیش بر ایشتوویگو انجام داد اگاه نیستیم گمان میرود که وی در آن هنگ

ام به سازمان دادن کشور خود و استقرار کردن فرمانروائی پارسیان و مادها در سرزمینهای گشوده شده سرگرم بوده است

کتزیاس گوید اندک زمانی از بر تخت نشستن کورش سپری نشده بود که بر سر مردمان باختر - بلخیان - و سکاها لشکر کشید. لیکن بر این گفته نیز اعتماد نشاید کرد زیرا کتزیاس در داستان پردازی استاد بود و گمان می رود که این لشکر کشی را نیز از روی جنگهاوی که کورش پس از گشودن لودیه در خاور ایرانشهر با سکاها کرد ساخته است

با این همه میتوان گفت که کورش آرام ننشست و از انجا که خود را جانشین قانونی شهریاران ماد می شمرد به گشودن سرزمینهایی که پیش از آن در چنگ مادها بود پرداخت.

 


منبع:مرجع تاریخ سرزمین پارس_امپراطوری هخامنشیان





برچسب ها : نتيجه پيروزي كوروش بر ماد,

مسجد سلیمان(پارسوماش)نام اختصاری(M.I.S) شهری است تاریخی که در میان کوه‌های زاگرس در استان خوزستان واقع شده است.این شهر به شهر اولین ها نیز مشهور است زیرا خیلی از امکانات زندگی شهری برای اولین بار در این شهر بختیاری نشین بوده است و مردم با آن آشنایی داشته اند . مانند اولین شهر نفتی ، اولین زمین تنیس ، اولین سینما و ...

این شهر از شمال غرب به شهرستان شوشتر، از شمال تقریبأ به بخش لالی و اندیکا، از جنوب شرق به شهرستان ایذه، و از جنوب غرب به شهر اهواز ارتباط دارد. ساکنان این شهر را طوایف مختلفی از قوم بختیاری تشکیل می‌دهند ولی با کشف نفت در منطقه افراد دیگری از سایر مناطق بختیاری بمنظور کسب و کار به این شهر آمدند و رفته رفته بصورت دایم در این شهر ساکن شدند.
مسجدسلیمان بدلیل جاذبه‌های تاریخی و بهار زیبایش و رویش لاله‌های وحشی و شب بو در ایام نوروز پذیرای تعداد بیشماری از مهمانان نوروزی می‌باشد. یکی از تفریحگاه‌های دیدنی این شهر منطقه‌ای بنام تمبی می‌باشد. یکی از مهمترین مکانهای تاریخی و باستانی این شهرمنطقه‌ای است بنام معبد سرمسجد که درشمال شرقی شهر مسجدسلیمان واقع شده‌است. این معبد که در گذشته‌های دور همواره در آن آتشی افروخته بوده مشرف به سفه سرمسجد است که بگفته مورخان مقر حکومتی پارس‌ها بوده‌است. از دیگر آثار باستانی این شهرستان می‌توان به معبد بسیار کهن برد(BARD) نشانده نیز اشاره نمود.توضیح=برد نشانده(bard neshandeh)در زبان بختیاری به معنای سنگ ایستاده است
هیئت باستان‌شناسی فرانسوی سال ۲۰۰۷ نیز در مسجد سلیمان موفق به کشفیات مهمی شده است. پروفسور گیرشمن رئیس هیئت مزبور عقیده دارد که محل کنونی مسجد سلیمان، (پارسوماش ) قدیمی‌ترین پایتخت پادشاهی هخامنشی بوده‌است. یکی ازعوامل ایجاد و گسترش شهر مسجدسلیمان، اکتشاف نفت دراین منطقه‌است. می‌دانیم که، ویلیام ناکس دارسی طی انعقاد قراردادی با دولت مظفری مجوز جستجو و اکتشاف نفت در ایران را گرفت و تیم اکتشاف وی این طلای سیاه را برای اولین بار در خاورمیانه، و در شهر مسجدسلیمان کشف کرد. به یقین این واقعه سرنوشت کشور ما و حتی منطقه خاورمیانه را دگرگون ساخت. با توسعه صنعت نفت و پتروشیمی و همچنین احداث صنایعی که وابستگی شدیدی به این ماده اولیه داشتند، لزوم تسلط بر منابع نفتی و کشورهایی که داری این منابع هستند، در دستور کار قدرتهای برتر اقتصادی، سیاسی و نظامی وقت قرار گرفت. به حدی که برای حصول این مقصود جنگهای فراوانی درگرفت، خون‌های زیادی ریخته شد، کشورهای بسیاری تجزیه شدند و در یک کلام جغرافیای سیاسی دنیا تغییر یافت و این جریان هنوز هم ادامه دارد. با این اوصاف می‌توان عنوان کرد، مسجدسلیمان شهری است که قدرتهای اقتصادی و شرکتهای نفتی به واسطه آن تاریخ بخش اعظمی از دنیا را تغییر داده‌اند. شهری که بسیاری از مردم کشورمان حتی از مکان دقیق آن نیز بی اطلاع هستند... !

علل شکل گیری، چگونگی توسعه شهر و روند رشد آن در فاصله اواسط سدهٔ ۹ تا اَوایل سدهٔ ۷ پیش از میلاد قومی آریایی به نام ‍«پارسوا»از دامنه‌های شمال غربی زاگرس و کوه‌های بختیاری به جلگه خوزستان فرود آمدند و مسجدسلیمان کنونی از جمله مناطقی بود که در آن سکنیٰ گزیدند. این قوم نیمه بدوی که متکی بر معیشت شبانی و به ویژه تربیت اسب بودند، بعد از آشنایی با کشاورزی و ترک کوچ‌نشینی، در نواحی کوهپایه‌ای جلگه، شهر تازه‌ای بنا نهادند و آنرا به یاد سرزمین گذشته خود که «پارسوا» نام داشت، «پارسوماش» خواندند.




برچسب ها : مسجد سليمان,

مسجد سلیمان(پارسوماش)نام اختصاری(M.I.S) شهری است تاریخی که در میان کوه‌های زاگرس در استان خوزستان واقع شده است.این شهر به شهر اولین ها نیز مشهور است زیرا خیلی از امکانات زندگی شهری برای اولین بار در این شهر بختیاری نشین بوده است و مردم با آن آشنایی داشته اند . مانند اولین شهر نفتی ، اولین زمین تنیس ، اولین سینما و ...

این شهر از شمال غرب به شهرستان شوشتر، از شمال تقریبأ به بخش لالی و اندیکا، از جنوب شرق به شهرستان ایذه، و از جنوب غرب به شهر اهواز ارتباط دارد. ساکنان این شهر را طوایف مختلفی از قوم بختیاری تشکیل می‌دهند ولی با کشف نفت در منطقه افراد دیگری از سایر مناطق بختیاری بمنظور کسب و کار به این شهر آمدند و رفته رفته بصورت دایم در این شهر ساکن شدند.
مسجدسلیمان بدلیل جاذبه‌های تاریخی و بهار زیبایش و رویش لاله‌های وحشی و شب بو در ایام نوروز پذیرای تعداد بیشماری از مهمانان نوروزی می‌باشد. یکی از تفریحگاه‌های دیدنی این شهر منطقه‌ای بنام تمبی می‌باشد. یکی از مهمترین مکانهای تاریخی و باستانی این شهرمنطقه‌ای است بنام معبد سرمسجد که درشمال شرقی شهر مسجدسلیمان واقع شده‌است. این معبد که در گذشته‌های دور همواره در آن آتشی افروخته بوده مشرف به سفه سرمسجد است که بگفته مورخان مقر حکومتی پارس‌ها بوده‌است. از دیگر آثار باستانی این شهرستان می‌توان به معبد بسیار کهن برد(BARD) نشانده نیز اشاره نمود.توضیح=برد نشانده(bard neshandeh)در زبان بختیاری به معنای سنگ ایستاده است
هیئت باستان‌شناسی فرانسوی سال ۲۰۰۷ نیز در مسجد سلیمان موفق به کشفیات مهمی شده است. پروفسور گیرشمن رئیس هیئت مزبور عقیده دارد که محل کنونی مسجد سلیمان، (پارسوماش ) قدیمی‌ترین پایتخت پادشاهی هخامنشی بوده‌است. یکی ازعوامل ایجاد و گسترش شهر مسجدسلیمان، اکتشاف نفت دراین منطقه‌است. می‌دانیم که، ویلیام ناکس دارسی طی انعقاد قراردادی با دولت مظفری مجوز جستجو و اکتشاف نفت در ایران را گرفت و تیم اکتشاف وی این طلای سیاه را برای اولین بار در خاورمیانه، و در شهر مسجدسلیمان کشف کرد. به یقین این واقعه سرنوشت کشور ما و حتی منطقه خاورمیانه را دگرگون ساخت. با توسعه صنعت نفت و پتروشیمی و همچنین احداث صنایعی که وابستگی شدیدی به این ماده اولیه داشتند، لزوم تسلط بر منابع نفتی و کشورهایی که داری این منابع هستند، در دستور کار قدرتهای برتر اقتصادی، سیاسی و نظامی وقت قرار گرفت. به حدی که برای حصول این مقصود جنگهای فراوانی درگرفت، خون‌های زیادی ریخته شد، کشورهای بسیاری تجزیه شدند و در یک کلام جغرافیای سیاسی دنیا تغییر یافت و این جریان هنوز هم ادامه دارد. با این اوصاف می‌توان عنوان کرد، مسجدسلیمان شهری است که قدرتهای اقتصادی و شرکتهای نفتی به واسطه آن تاریخ بخش اعظمی از دنیا را تغییر داده‌اند. شهری که بسیاری از مردم کشورمان حتی از مکان دقیق آن نیز بی اطلاع هستند... !

علل شکل گیری، چگونگی توسعه شهر و روند رشد آن در فاصله اواسط سدهٔ ۹ تا اَوایل سدهٔ ۷ پیش از میلاد قومی آریایی به نام ‍«پارسوا»از دامنه‌های شمال غربی زاگرس و کوه‌های بختیاری به جلگه خوزستان فرود آمدند و مسجدسلیمان کنونی از جمله مناطقی بود که در آن سکنیٰ گزیدند. این قوم نیمه بدوی که متکی بر معیشت شبانی و به ویژه تربیت اسب بودند، بعد از آشنایی با کشاورزی و ترک کوچ‌نشینی، در نواحی کوهپایه‌ای جلگه، شهر تازه‌ای بنا نهادند و آنرا به یاد سرزمین گذشته خود که «پارسوا» نام داشت، «پارسوماش» خواندند.




برچسب ها : مسجد سليمان,


زمانی کزروس به کوروش بزرگ گفت چرا از غنیمت های جنگی چیزی را برای خود
بر نمی داری و همه را به سربازانت می بخشی.
کوروش گفت اگر غنیمت های جنگی را نمی بخشیدیم الان دارایی من چقدر بود؟
کزروس عددی را با معیار آن زمان گفت.
کوروش یکی از سربازانش را صدا زد و گفت برو به مردم بگو کوروش برای امری....

ه مقداری پول و طلا نیاز دارد.
سرباز در بین مردم جار زد و سخن کوروش را به گوششان رسانید.مردم هرچه در
توان داشتند برای کوروش فرستادند.
وقتی که مالهای گرد آوری شده را حساب کردند ، از آنچه کزروس انتظار داشت
بسیار بیشتر بود.
کوروش رو به کزروس کرد و گفت ، ثروت من اینجاست.اگر آنها را پیش خود نگه
داشته بودم ، همیشه باید نگران آنها بودم . زمانی که ثروت در اختیار توست
و مردم از آن بی بهره اند مثل این می ماند که تو نگهبان پولهایی که مبادا
کسی آن را ببرد




برچسب ها : ثروت كوروش,


زمانی کزروس به کوروش بزرگ گفت چرا از غنیمت های جنگی چیزی را برای خود
بر نمی داری و همه را به سربازانت می بخشی.
کوروش گفت اگر غنیمت های جنگی را نمی بخشیدیم الان دارایی من چقدر بود؟
کزروس عددی را با معیار آن زمان گفت.
کوروش یکی از سربازانش را صدا زد و گفت برو به مردم بگو کوروش برای امری....

ه مقداری پول و طلا نیاز دارد.
سرباز در بین مردم جار زد و سخن کوروش را به گوششان رسانید.مردم هرچه در
توان داشتند برای کوروش فرستادند.
وقتی که مالهای گرد آوری شده را حساب کردند ، از آنچه کزروس انتظار داشت
بسیار بیشتر بود.
کوروش رو به کزروس کرد و گفت ، ثروت من اینجاست.اگر آنها را پیش خود نگه
داشته بودم ، همیشه باید نگران آنها بودم . زمانی که ثروت در اختیار توست
و مردم از آن بی بهره اند مثل این می ماند که تو نگهبان پولهایی که مبادا
کسی آن را ببرد




برچسب ها : ثروت كوروش,

زمانی کزروس به کوروش بزرگ گفت چرا از غنیمت های جنگی چیزی را برای خود
بر نمی داری و همه را به سربازانت می بخشی.
کوروش گفت اگر غنیمت های جنگی را نمی بخشیدیم الان دارایی من چقدر بود؟
کزروس عددی را با معیار آن زمان گفت.
کوروش یکی از سربازانش را صدا زد و گفت برو به مردم بگو کوروش برای امری....


به مقداری پول و طلا نیاز دارد.
سرباز در بین مردم جار زد و سخن کوروش را به گوششان رسانید.مردم هرچه در
توان داشتند برای کوروش فرستادند.
وقتی که مالهای گرد آوری شده را حساب کردند ، از آنچه کزروس انتظار داشت
بسیار بیشتر بود.
کوروش رو به کزروس کرد و گفت ، ثروت من اینجاست.اگر آنها را پیش خود نگه
داشته بودم ، همیشه باید نگران آنها بودم . زمانی که ثروت در اختیار توست
و مردم از آن بی بهره اند مثل این می ماند که تو نگهبان پولهایی که مبادا
کسی آن را ببرد



چیست فرق آدمی با جانور؟

تا که می نازد به خود نوع بشر

آدمی را گر نبود این امتیاز

بود بیش از جانور غرق نیاز

هست این نیروی ممتاز بشر

عقل دور و اندیش و آینده نگر

درشگفتم من چرا این برتری؟

 

 

گشته در او مایه ی وحشی گری


در طبیعت بی گمان هر جانور

هست در هنگام سیری بی خطر

من نمی دانم چرا نوع بشر؟

وقت سیری میشود خون خوارتر؟

در میان جنگل دور و دراز

هیچ حیوان دیده ای هم جنس باز؟

هیچ شیری دیده ای در بیشه زار؟

جمع شیران را کشد بالای دار؟

هیچ گرگی دیده ای که از بهر مقام

گرگ ها را کرده باشد قتل عام؟

هیچ ماری دیده ای با زهر خود

کشته ها بر پا کند در شهر خود؟

هیچ میمون ساخته بمب اتم؟

تا که هستی را کند از صحنه گم

دیده ای هرگز الاغی باربر

مین گذارد کار زیر پای خر؟

هیچ اسبی دیده ای غیبت کند؟

یا به اسب دیگری تهمت زند؟

هیچ خرسی آتش افروزی کند؟

یا گرازی خانمان سوزی کند؟

هیچ گاوی دیده ای که از اعتیاد

داده گاو و گاوداری را به باد؟

پس چرا انسان با عقل و خرد

آبروی دام و دد را می برد؟!!

پس بوٌد دیوانه ای بی آزارتر

زآنکه محروم است از عقل بشر

مولوی استاد حکمت در جهان

کرده بس این نکته را شیرین بیان

((آزمودم عقل دوراندیش را

بعد از آن دیوا

چیست فرق آدمی با جانور؟

تا که می نازد به خود نوع بشر

آدمی را گر نبود این امتیاز

بود بیش از جانور غرق نیاز

هست این نیروی ممتاز بشر

عقل دور و اندیش و آینده نگر

درشگفتم من چرا این برتری؟

 

 

گشته در او مایه ی وحشی گری


در طبیعت بی گمان هر جانور

هست در هنگام سیری بی خطر

من نمی دانم چرا نوع بشر؟

وقت سیری میشود خون خوارتر؟

در میان جنگل دور و دراز

هیچ حیوان دیده ای هم جنس باز؟

هیچ شیری دیده ای در بیشه زار؟

جمع شیران را کشد بالای دار؟

هیچ گرگی دیده ای که از بهر مقام

گرگ ها را کرده باشد قتل عام؟

هیچ ماری دیده ای با زهر خود

کشته ها بر پا کند در شهر خود؟

هیچ میمون ساخته بمب اتم؟

تا که هستی را کند از صحنه گم

دیده ای هرگز الاغی باربر

مین گذارد کار زیر پای خر؟

هیچ اسبی دیده ای غیبت کند؟

یا به اسب دیگری تهمت زند؟

هیچ خرسی آتش افروزی کند؟

یا گرازی خانمان سوزی کند؟

هیچ گاوی دیده ای که از اعتیاد

داده گاو و گاوداری را به باد؟

پس چرا انسان با عقل و خرد

آبروی دام و دد را می برد؟!!

پس بوٌد دیوانه ای بی آزارتر

زآنکه محروم است از عقل بشر

مولوی استاد حکمت در جهان

کرده بس این نکته را شیرین بیان

((آزمودم عقل دوراندیش را

بعد از آن دیوانه سازم خویش را))

زین سبب آنکس که می نوشد شراب

تا شود لا یعقل و مست و خراب

چون شود از عقل و حیرت بی خبر

پس شرف دارد به شیخ حیله گر!!

نه سازم خویش را))

زین سبب آنکس که می نوشد شراب

تا شود لا یعقل و مست و خراب

چون شود از عقل و حیرت بی خبر

پس شرف دارد به شیخ حیله گر!!




برچسب ها : انكس كه مينوشد شراب , شرف دارد بر شيخ حيله گر,

 

هواپیمایی درحال سقوط بود و یک چتر نجات کم بود، بنابر این یک نفر باید فداکاری می کرد.

زین الدین زیدان یک چتر بر داشت و گفت : من بهترین فوتبالیست جهان هستم و باید نجات پیدا کنم این را گفت و پرید .

برد پیت هم یک چتر دیگر بر داشت و گفت: من محبوب ترین هنرپیشه جهان هستم و باید نجات پیدا کنم. این را گفت و پرید.

یه بنده خدایی هم یک چتر بر داشت و گفت: من باهوش ترین رئیس جمهور دنیا هستم و باید نجات پیدا کنم. این را گفت و پرید .

فقط دو نفر در هواپیما مانده بودند. یک پسر بچه نه ساله و پاپ ژان پل دوم

پاپ گفت: فرزندم ! من عمر خودم را کرده ام و آینده پیش روی تو است. بیا این چتر را بردار و خودت را نجات بده

پسر بچه گفت: احتیاجی نیست. اون آقاهه که می گفت باهوش ترین رئیس جمهور دنیاست، با کوله پشتی مدرسه من پرید بیرون !!!





برچسب ها : باهوش ترین رئیس جمهور دنیا,

شب جور ضحاک

گرچه بس تاریک است

گرچه بس اختر تابنده و پاک

بی گناه و بی باک

شد فکنده بر خاک

...

اما

"آسمان غرق ستارست هنوز"

آسمان ایران پر زنورست هنوز

اختران را خس و خاشاک مدانید که ما

مزرع سبز فلک را چو چراغیم همه




برچسب ها : شام يلداي ستم,

یک شعر تازه دارم ، شعری برای دیوار

شعری برای بختک ، شعری برای آوار 

تا این غبار می مرد ، یک بار تا همیشه 

باید که می نوشتم ، شعری برای رگبار 

این شهر واره زنده است ،‌اما بر آن مسلط 

روحی شبیه چیزی ،‌ چیزی شبیه مردار

چیزی شبیه لعنت ،‌ چیزی شبیه نفرین

چیزی شبیه نکبت ،‌ چیزی شبیه ادبار

در بین خواب و مرداب ، چشم و دهان گشوده است

گمراهه های باطل ،‌بن بست های انکار

تا مرز بی نهایت ، تصویر خستگی را

تکرار می کنند این ،‌ ایینه های بیمار

عشقت هوای تازه است ، در این قفس که دارد

هر دفعه بوی تعلیق ، هر لحظه رنگ تکرار

از عشق اگر نگیرم ،‌ جان دوباره ،‌من نیز

حل می شوم در اینان این جرم های بیزار

بوی تو دارد این باد ،‌وز هفت برج و بارو

خواهد گذشت تا من ، همچون نسیم عیار

حسین منزوی




برچسب ها : چيزي شبيه نفرين, , ,

ای کوروش 

ای نشان اهورایی این سرزمین

ای خاک چون خورشید

نخواب زیرا که اینجا شب نیست

شبی نیست چون آن شبهای با صفا که آسوده می خوابیدی

امروز ما بیدار نیستیم پس تو نخواب

می گویند که شب رفته و روز آمده

اماّ امروز از آن روزهای داغ جهنمیست

امروز اهریمنان اهورا نمایند

امروز اگر صدایی به تحسین تو بر می آید یا خاموش میشود ویا تبعید

امروز انگار دیگر نیستی

نه تو هستی و نه ایران

کوروش نخواب




برچسب ها : اي كوروش, , , ,

ایران من! ای هرکه رسیده ست به جایی،

 

 کنده ست تورا پوست به امید قبایی!

ایران من! ای قسمت مردان تو از تو،

 تنهایی: "یمگان دره ای" تنگی " نایی




برچسب ها : ايران من, , , ,

 

مترسک ساختم ! تا پاسبان خرمنم باشد

نه اینکه شانه هایش تکیه گاه دشمنم باشد!


لباسم را تنش کردم کلاهم را به او دادم

که شاید قدر دان زحمت گاوآهنم باشد

 




برچسب ها : مترسك ايراني,

 

ايراني هميشه پيروز و با افتخار




برچسب ها : ايران,

درین خاک زرخیز ایران زمین                  نبودند جزمردمی پاک دین            

همه  دینشان مردی و داد  بود               و زان کشور آزاد و آباد بود       

چو مهر و وفا بود خود کیششان             گنه  بود  آزار کس  پیششان  

همه  بنده ی ناب  یزدان پاک                 همه دل پر از مهر این آب وخاک 

 

پدر در  پدر  آریایی  نژاد                        ز پشت فریدون نیکو  نهاد         

بزرگی به مردی و فرهنگ بود                  گدایی دراین بوم و بر ننگ بود   

کجا رفت  آن  دانش وهوش  ما؟             که  شد مهرمیهن  فراموش ما

که انداخت آتش دراین بوستان؟               کزآن سوخت جان ودل دوستان

چه کردیم کاین گونه گشتیم خار؟           خرد را فکندیم  این سان  زکار

نبود اینچنین  کشور و دین  ما                کجا رفت  آیین  دیرین  ما   ؟    

به یزدان که این کشور آبادبود                 همه  جای  مردان  آزاد  بود  

دراین کشور آزادگی ارز داشت               کشاورز خود خانه و مرز داشت

گرانمایه بود آنکه بودی دبیر                   گرامی بد آن کس که بودی دلیر

نه دشمن دراین بوم و بر لانه داشت       نه بیگانه جایی دراین خانه داشت

ازآن روزدشمن به ما چیره گشت           که مارا روان  و خرد تیره گشت

از آن  روز این خانه ویرانه  شد               که  نان  آورش  مرد بیگانه  شد   

چوناکس به ده  کدخدایی کند               کشاورز    باید    گدایی      کند

به یزدان که  گر  ما خرد داشتیم             کجا  این   سرانجام   بد  داشتیم

بسوزد درآتش گرت جان و تن                به  از  بندگی  کردن  و  زیستن 

اگرمایه ی زندگی بندگی  ست              دوصد باره مردن به از زندگیست

بیا تا  بکوشیم  و جنگ آوریم                برون سر از این بار ننگ آوریم

                                   شعري از فردوسي




برچسب ها : ايران زمين,

سخن گفتن پیرامون فرهنگ ایرانی بسیار سنگین و دشوار است . زیرا که پشتوانه این فرهنگ چندین هزار ساله , مملو از تجربیات و فراز و نشیبهای گوناگون است که اگر ما بتوانیم آن را گسترش و پرورش دهیم و با روزگار امروز مدرنش کنیم ملت ما نه تنها یکی از خوشبخت ترین ملتهای جهان می شود بلکه میتواند دیگر کشورهای گیتی که حیاتشان به چندین صده هم نمی رسد را سیراب نماید . گستره این فرهنگ کهن امروزه با وجود مرزهای غیر واقعی شامل کشورهای تازه استقلال یافته : تاجیکستان , ازبکستان , ترکمنستان , آذربایجان , ارمنستان , داغستان , کردستانات , افغانستان , پاکستان , عراق و بحرین می باشد . امید بسیار داریم که فرزندان برومند این سرزمین با تمام نیرو این فرهنگ را احیا کنند و باردیگر نه تنها در ایران کنونی بلکه در تمامی سرزمینهای حوزه ایران بزرگ اطراف ما ..........




برچسب ها : ايراني يعني؟,

موضوع :
تاریخ ایران , ایا میدانید........ ,  , 

متین ترین کلمه عشـــق است

جذاب ترین کلمه آشنــــایی است

پاکترین کلمه وجدان است

زشت ترین کلمه خیــــانت است

بدترین کلمه بی وفـــایـی است

سخت ترین کلمه تنهــــایــی است

و تلخ ترین کلمه جـــــدایی است



محفل آریائی تان طلائی ، دلهایتان دریائی

شادیهایتان یلدائی ، پیشاپیش مبارک باد این شب اهورائی . . .




برچسب ها : شب يلدا,

سلام سلامي چو بوي خوش آشنايي سلامي به گرماي آفتاب سلامي چو درياي خروشان سلامي به پهناي دشتها

ايران من اي سرزمين آريايي اي مهد شيران مرد اي مهد شير آوران ميدان جنگ ايران من اي كه هر گوشه از خاكت نشان افتخار وغيرت شير مردان و شيرزنان است چه بگويم كه هر چه بگويم باز هم كم است اي وطن من اي زادگاه من تو به مانند مادري هستي كه كودكان خود را در بر گرفته اي جان من فداي تو سرزميني كه مهد تمدن آريايي است با تمانم وجود به تو افتخار ميكنم . سرزميني با پيشينه تاريخي بسيار طولاني در اين اقيانوس بي كران و بي انتها نامت همچون ستاره ميدرخشد ايران اي جايگاه امن من به هر گوشه از خاكت كه مينگرم پر است از آثار تاريخي و باستاني پر است از شاعران و دانشمنداني كه نشان از تمدن كهن پارسي دارد عاشق كوه هايت و دشتهايت و كويرهايت و درياهايت هستم و از ديدن آن لذت مي برم .سرزميني هستي پر از افتخار و روشنايي سلام بر جنگلها ي زيباي شمال و غرب و جنوب غرب كشور سلام بر بزرگترين درياچه آبي جهان كه نامش را درياي خزر ميخوانند .سلام بر كوههاي سر به فلك كشيده ات همجون الوند و دماوند و آلاداغ و بينالود ..سهند و سبلان كوههاي هزارتفتان سلام بردشتهايت  دشتهاي پهناورت سلام بر درياهايت همچو عمان و خليج هميشه فارس سلام بر رودهايت همچو رود ارس هيرمند  كارون قزل رود تلخه رود........ سلام بر كويرهايت هچو دشت كوير و دشت لوت سلام به بناهاي تاريخيش هچو تخت جمشيد چغازنبيل شهر سوخته  شوش دانيال طاق بستان بيستون تپه هگمتانه سي و سه پل منارجنبان عاليقاپو نقش رستم تپه باستاني سيلك ارگ تاريخي بم قلعه تاريخي پرتقاليها و ... سلام بر بزرگان و مشاهيرت هچو باباطاهر خيام نيشابوري عطار نيشابوري حافظ مولوي زكرياي رازي سعدي پروين اعتصامي نيما يوشيج فروغ بسطامي صهراب سپهري پرفسور حسابي . سلام بر شاهان كهن ايراني كه افتخار هر ايراني هستند كوروش كبير داريوش كبير خشايار شا سزميني هستي كه براي اولين بار جهان قانون منشور سازمان ملل را به عنوان مدال افتخار بر سينه دارد . سلام بر دانشمندانت هچو ابن سينا سلام بر اقوام و قبايلت كه در گوشه گوشه و جاي جاي اين سرزمين پهناور زندگي ميكنند همچو فارس و ترك كرد ولر بلوچ و عرب گيلكي و مازني ايل و عشاير اي وطن تو مايه افتخار و سربلندي مني تو را دوست دارم . جان من فداي تو .وطن  




برچسب ها : ايران سرزمين من,

اخلاق ایرانی همواره بر پایه احترامات بوده و هست. در فرهنگ ایرانی پایه اساسی این است

که به دیگران احترام بگذار و در برابر بی اخلاقی ها ، با با اخلاقی پاسخ بده.

اخلاق ایرانی با اندیشه حضرت زرتشت بسوی کمال رفت و در آمیخت. 

گفتار نیک، پندار نیک و کردار نیک ، برای بهتر بودن و بالندگی دانستن همین  چند کلمه کافیست.

جالب است بدانیم که فرهنگ و اخلاق ایرانی در اعصار مختلف مهاجمین را شرمنده خویش کرده

همچون حمله اعراب و مغولان به ایران !

بی تردید فرهنگ و اخلاق ایرانی هرگز با شهری شدن و زندگی مدرن در تقابل نیست و این

فرهنگ همانطور که چند هزار سال است که راه زندگی را برای ایرانیان هموار ساخته اکنون

نیز راهی پربهره است برای رسیدن به شهروند با شخصیت و با اخلاق.

باید دانست اخلاق و به خصوص اخلاق ایرانی با ویژگیهای منحصر به فردش راهیست

برای رسیدن به آرمان شهرهای بشری.



فرهنگ ایرانی با تاریخچه ای چند هزار ساله  چونان درختی پر بهره ریشه در دلهای ایرانیان

نهاده است و پیوندی ناگسستنی را با مردمان فلات پارس و حتی مردمان غیر پارسی برقرار

کرده و با گذر سالهای بسیار و هجوم فرهنگهای مهاجم و گزند نابخردانه دشمنان ایرانی ستیز

همچنان دلرباست و بسیاری را شیفته خود نگاه داشته و با توجه به برخی ویژگیهای اثر بخشش

که در ادامه خواهیم گفت هر انسان اندیشمند و فکوری را بسوی خویش می کشاند.

از ویژگی های برجسته فرهنگ ایرانی ، اخلاق ایرانی است.

اخلاق ایرانی آموزه ای برای یک زمان ، یک عصر و  یک دوره تاریخی نیست. اخلاق ایرانی

راهی برای زندگانی با موفقیت است که محدودیت زمانی را برای خود نمی شناسد.

اخلاق ایرانی استوار بر اصولیست که اگر کسی بر آنها تکیه کند نا خدا گاه محترم می گردد.

بزرگترین صحنه ماندگار اخلاق در ایرانیان را میتوان منشور کوروش بزرگ دانست.

وی که خود آشنا به فرهنگ کهن سرزمینش است و بزرگ شده ی اخلاق ایرانیست ، آنچه را

بر پایه این اخلاق محترم می شمارد را بیان میدارد و تا همیشه تاریخ آنرا به ثبت رسانیده.

آنچه در منشور می خوانیم، احترام به ادیان ، اعتقادات و افکار همسایگان و همزیستان است ،

احترام به شخصیت انسانها و زور نگفتن به مظلومان است ، احترام به خواست مردم برای

انتخاب حاکمشان است و ...

برخلاف آنچه که امروز در جوامع بشری این جملات را حقوق بشر می خوانند ،

من اینها را اخلاق بشری می دانم.



در آیین کهن، بنابر یک سنت دیرینه آیین مهر شاهان ایرانی در روز اول دی‌ماه تاج و تخت شاهی

را بر زمین می‌گذاشتند و با جامه‌ای سپید به صحرا می‌رفتند و بر فرشی سپید می‌نشستند. دربان‌ها و

نگهبانان کاخ شاهی و همهٔ برده‌ها و خدمت‌کاران در سطح شهر آزاد شده و به‌سان دیگران زندگی

می‌کردند. رئیس و مرئوس، پادشاه و مردم عادی همگی یکسان بودند. البته درستی این امر تایید

نشده و شاید افسانه‌ای بیش نباشد. ایرانیان در این شب باقی‌مانده میوه‌هایی را که انبار کرده بودند

به همراه خشکبار و تنقلات می‌خوردند و دور هم گرد هیزم افروخته می‌نشستند تا سپیده دم بشارت

روشنایی دهد زیرا به زعم آنان در این شب تاریکی و سیاهی در اوج خود است. جشن یلدا در ایران

امروز نیز با گرد هم آمدن و شب‌نشینی اعضای خانواده و اقوام در کنار یکدیگر برگزار می‌شود.




برچسب ها : شب يلدا,

دوستدار و پیرو راستی هستم و بدی را دشمنم، خواهان داد هستم، نه می خواهم از سوی توانایی

به ناتوانی ستم شود و نه می خواهم ناتوانی به توانایی بد کند، آنچه موافق راستی است میل من است

و آنچه خلاف راستی است به شدت با آن مخالفم.

داریوش بزرگ - شاه هخامنشی




برچسب ها : سخن بزرگان,

دلم به حال تو  ای دوستدار ایران سوخت                     که چون تو شیر نری در این کنام کنند

 

تمام خلق خراسان به حیرتند اندر                                که این مقاتله با تو را چه نام کنند

 

به چشم مردم این مملکت نباشد آب                              و گرنه گریه برایت علی الدوام کنند

 

مخالفین تو سرمست باده گلرنگ                               موافقین تو  خون جگر به کام کنند

 

نظام ما فقط از همت تو دایر بود                                بیا و ببین که چه بعد از تو با نظام کنند

 

رسید نوبت آن کز برای خون خواهی                        تمام عده ژاندارمری قیام کنند

 

دروغ و راست همه متهم شدند به جبن                      به هر وسیله ز خود دفع اتهام کنند

 

مرام تو همه آزادی و عدالت بود                           پس از تو خود همه ترویج این مرام کنند

 

کسان که آرزوی عزت وطن دارند                         پس از شهادت تو آرزوی خام کنند

 

به جسم هیئت ژاندارمری روانی نیست                   وگر نه جنبشی از بهر انتقام کنند

 

ترا سلامت از ان دشت کین نیاوردند                     کنون به مدفن تو رفته و سلام کنند

 

پس از تو بر سر آن میزهای مهمانی                     پی سلامت هم اصطکاک جام کنند

 

پس از تو بر سر آن اسب ها سوار شوند                 عروس وار در این کوچه ها خرام کنند

 

سبیل ها را تا زیر چشم تاب دهند                        به قد و قامت خود افتخار تام کنند

 

خدا نخواسته کاین مملکت شود آباد                      وطن پرستان بیهوده اهتمام کنند

 

از این سپس همه مردان مملکت باید                    برای زادن شبه تو فکر مام کنند

 

سزد  که هر چه به هر جا وطن پرست بود            پس از تو تا به ابد جامه مشک فام کنند

 

 

شعر از ایرج میرزا




برچسب ها : دوستدار ايران,

شايد در ابتدا اين تشابه بي‌ربط به نظر برسد اما حتي در سايت رسمي شركت مزدا هم شرح داده شده كه بنيان‌گذار شركت مزدا يعني جوجيرو ماتسودا علاقه‌ي فراواني به پيامبر ايران باستان، زرتشت داشت.

شركت خودروسازي مزدا موتور ژاپن 91 ساله شد.شركت خودروسازي مزدا موتور كه در بازار خودروهاي سواري ايران نيز طرفداران خاص خود را دارد از جمله بزرگترين خودروسازان ژاپني محسوب مي‌شود كه به رعايت كيفيت در توليد محصولات خود شهرت داد.

توليد شركت مزدا به تنهايي از كل صنعت خودرو ايران بيشتر است. شركت مزدا در سال 1920 ميلادي ابتدا به عنوان توليدكننده‌ي ابزار و ماشين‌آلات توسط جوجيرو ماتسودا پايه‌گذاري شد و امروزه در بازار خودروي بسياري از كشورهاي جهان حضور دارد. مزدا توليد خودروهاي خود را به صورت رسمي از سال 1931 آغاز و اين شرکت در طول جنگ جهاني دوم براي ارتش ژاپن توليد اسلحه و جنگ افزار كرد. اولين اتومبيل داراي چهار چرخ اين شرکت ژاپني با نام مزدا 360 در سال 1960 وارد بازار شد.

 

 

 

اما نكته‌ي جالب در مورد شركت مزدا نام اين شركت است. مزدا شما را ياد چه كلمه‌اي در زبان فارسي مي‌اندازد؟ اهورا مزدا.

شايد در ابتدا اين تشابه بي‌ربط به نظر برسد اما حتي در سايت رسمي شركت مزدا هم شرح داده شده كه بنيان‌گذار شركت مزدا يعني جوجيرو ماتسودا علاقه‌ي فراواني به پيامبر ايران باستان، زرتشت  و اهورامزدا داشت. او نام شركتش را به خاطر علاقه و احترامي كه به آئين زرتشت داشت، مزدا گذاشت. برخي تاريخ‌دانان نيز از ارتباط فرهنگي ايران در زمان هخامنشيان با ژاپن آن روزگار سخن مي‌رانند.

خودروهاي سواري و وانتهاي مزدا از دهه‌ي هفتاد ميلادي وارد ايران شدند. مزدا 929 کوپه به يکي از اتومبيلهاي کوچک و پرطرفدار آن زمان تبديل شد. همچنين وانتهاي مزدا نيز از آن زمان تاکنون در ايران مورد استفاده بوده‌اند. هم‌اكنون گروه بهمن با مشاركت مزدا، وانتها و سواري‌هاي اين شركت را در ايران مونتاژ مي‌كند.




آیا در ایران منطقه‌ای ملقب به«مثلث برمودا» وجود دارد؟ آیا تا به حال از بیابانی به نام «ریگ جن» چیزی شنیده‌اید؟ منطقه‌ای کویری و پر از تپه‌های ماسه‌ای که در جنوب سمنان، شرق دریاچه نمک، شمال چوپانان و اناراک و غرب جندق قرار دارد." ریگ جن" منطقه‌ای کویری و دارای تپه‌های ماسه‌ای در کویر مرکزی ایران است و به دلیل وسعت زیاد و نداشتن چشمه یا چاه آب، در گذشته‌های دور، محل عبور کاروان‌ها نبوده و فقط در سال‌های اخیر، چند گروه از محققان و سیاحان به آن منطقه رفته‌اند.




برچسب ها : مثلث برموداي ايران,

سرعین یکی از شهرهای کوچک استان اردبیل است که شهرتی جهانی دارد و هر کسی به این استان سرمی زند چند ساعتی هم که شده از این شهر و جاذبه های توریستی آن دیدار می کند. دراین گزارش شما را با آنچه مردم را به این شهر می خواند، آشنا می کنیم.




برچسب ها : چرا بايد سرعين زيبا را ديد؟, سرعين,

 


زوپیر یا زوپیروس، نام سردار شجاع سپاه داریوش بزرگ است که نقش بزرگی را در پیروزی بابل بدست داریوش ایفا کرد.
ماجرای آن اینگونه است که در 522 قبل از میلاد، یک مغ بنام گئومات ادعا کرد که بردیا پسر کوروش است و با این ترفند و دروغ چند ماهی هم بر تاج و تخت ایران چیره شد تا اینکه داریوش بزرگ، همراه با شش نفر دیگر ( هفت تنان ) این دزد تاج و تخت ایران را کشتند و از آن پس داریوش پادشاه ایران زمین شد.
این رویدادها زمینه‌ای را فراهم نمود که ایران با بحرانهای پر شماری روبرو شود. یکی از این بحرانها، شورش « نبوکدرچره » که خود را پسر « نبونید » می‌خواند پادشاهی را در بابل به دست گرفت.

داریوش بزرگ شتابان با سپاهی بزرگ به سوی بابل تاخت ولی در آنجا با دفاع بابلی ها روبرو گردید و با اینکه سپاه داریوش شهر را محاصره کرده بودند ولی پدافند بابلی‌ها شکسته نمی‌شد و دروازه‌های شهر همچنان بسته مانده بود.
تا اینکه زوپیر پسر مگابیزوس ( یکی از هفت تنان )، سردار دلیر سپاه داریوش اندیشید که با بریدن گوش ها و بینی خود، از داریوش بخواهد که او، به این بهانه که داریوش او را تنبیه کرده است، پروانه و اجازه پناهنده شدن به بابل بدهد، تا از درون بابل سبب واژگونی شهر شود.

 

 

داریوش با دیدن گوش و بینی بریده زوپیر او را دیوانه خواند، ولی زوپیر در پاسخ گفت : چون او می دانسته است که داریوش با برنامه او همنگر و همفکر نخواهد بود، او را در برابر کار انجام شده قرار داده است.
زوپیر به بابل پناه آورد و بابلی ها با دیدن گوش ها و بینی بریده زوپیر باور کردند که داریوش او را تنبیه کرده است و از روی این که، زوپیر بتواند از داریوش انتقام بگیرد در اختیار او سپاهی قرار دادند تا با داریوش بجنگد.
زوپیر در چندین جنگ با سپاه داریوش پیروزی هایی بدست آورد و این پیروزی ها دیگر هیچ گمانی برای بابلی ها نمی‌گذاشت. آنها کاملا بر این باور بودند که زوپیر دشمن سرسخت داریوش بزرگ است.
ولی آنها در اشتباه بودند در لحظه موعود زوپیر دروازه های شهر بابل را به روی سپاه داریوش باز کرد و سپاه ایران پدافند بابلی ها را در هم شکست و
« نبوکدرچره » از بابل پا به فرار گذاشت.
سپاه داریوش، شاه دروغین را پیگرد کرد تا اینکه او را به کام مرگ فرستاد. داریوش بزرگ به پاس خدمتی که زوپیر انجام داد او را به ساتراپی بدون خراج بابل برگزید.




برچسب ها : زوپير سردار شجاع سپاه كوروش,

در دوران ساسانیان به شمارمی رود. او در ری به دنیا آمده بود و از خانواده مهران بود. در دوران ساسانیان بهترین افسران ارتس ایران از خاندان مهران برخاسته بودند. بهرام به علت بلندی قد و عضلانی بودن اندام به چوبین (مانند چوب) معروف شده بود.وی از سوی شاهنشاه ایران ، خسرو هرمز فرمانروا چارک شمال غربی بود(یک چهارم قلمرو ایران، از ری تا مرز شمالی گرجستان و داغستان کنونی شامل ارمنستان، آذرپایگان و کردستان). در آن زمان، ایران به چهار ابراستان تقسیم شده بود که هرکدام را چارک نوشته‌اند. وی از میهندوستان بنام ایرانی است که وفاداری خود را به اثبات رسانده‌است.برخی از تاریخ نگاران بر این باورند که دودمان سامانیان که باعث احیای فرهنگ و زبان فارسی شد از نسل بهرام چوبین هستند.




برچسب ها : ‍‍بهرام چوبين,

آبشار بلوکان در شهرستان میانه قرار دارد. این آبشار در شمال روستای بلوکان و در مسیر رودخانه ای به همین نام قرار دارد که از کوه های بزغوش سرچشمه گرفته و به رودخانه شهر چایی می پیوندد. شهر چایی خود با پیوستن به قزل اوزن به دریای خزر سرازیر می گردد.











برچسب ها : ابشاري زيبا در ميانه, ابشار بلوكان,


دریافت کد رتبه جهانی سایت و وبلاگ