منوی اصلی
موضوعات وبلاگ
وصیتنامه شهدا
وصیت شهدا
لينک دوستان
پيوندهاي روزانه
نويسندگان
درباره

بـا تـوگـويـم ميهنــم ايـن بـار هـم گـل مـی کنـم آسمـانـت را پُـلِ پـروازِ سُنبـل مـی کنـم در سـرِ پيـری جـوان مـی گـردمـی همچـون بهـار کـوچـه بـاغـت را پـر از آواز بلبـل مـی کنـم جـاودانـه ميهنـم اين بـار هـم مـی سـازمـت چون درفـش کـاويـان هر جای می افرازمت همچـو رستـم می کَـنم ديـو پليـدی را ز جـای چـون فـريـدون شـوکـت ديـريـنه می پـردازمت با تـو مـام ميهنـم ديـرينه پيمـان می کنـم گـر که ايـرانـم نبـاشـد، تـرک ايـن جـان می کنم همچـو آرش بر پَـرِ البـرز جـان بـر کَـف بـه پـای کوهسـاران را پُـر از آواز ايــران می کنم بـا تـو گـويـم ميهنـم اين بـار هـم گـل می کنم با تـو گـويـم ميهنم ايـن بـار هـم گـل مـی کنـم
جستجو
مطالب پيشين
آرشيو مطالب
لوگوی دوستان
ابزار و قالب وبلاگ
کاربردی
ابر برچسب ها
ایران جاویدان

هیاهوی خیابان امام خمینی تهران و میدان حسن آباد آنقدر زیاد است که کمتر کسی درب یک موزه نبش خیابان شیخ هادی را پیدا می کند. "موزه مقدم" درست در میان های و هوی بازار خرید و رفت و آمد مردم به بانک مجاورش قرار دارد همین که از ورودی هشتی خانه وارد شوی، زندگی ماشینی را پشت سر می گذاری. دیوارهای این خانه اجازه ورود این همه هیاهو را به حریم خانه که ارزشمندترین خانه جهان نام دارد، نمی دهد.




برچسب ها : گران ترين خانه ايران ,

موضوع :
معماري و سازه هاي ايران باستان ,  , 

 زواره، شهري كوچك در حاشيه جنوبي دشت كوير ايران و در 120 كيلومتري اصفهان ‌است. زواره از آبادي‌هاي كهن ايران است و در آن بناهايي تاريخي همچون منار زواره در مسجد امام حسن مجتبي (ع) (كه قبل از اسلام آتشكده بوده است) و قلعه‌ مغول مسجد جامع (قديمي‌ترين مسجد چهار ايواني ايران) وجود دارد.




برچسب ها : زواره, موزه معماري ايران,

موضوع :
تاریخ ایران , معماري و سازه هاي ايران باستان ,  , 

شهرستان ماسال از دو بخش ماسال و شاندرمن تشکیل شده و هر دو بخش مملو از جاذبه های طبیعی و گردشگری است. بام سبز ایران هنوز زیر پای ویلاسازها و دلال ها نیفتاده و همچنان زیبایی و آرامش خود را حفظ کرده است.

شاندرمن,شهرستان ماسال,جاذبه های طبیعی و گردشگری ایران,مناطق گردشگری شمال ایران




برچسب ها : ماسال و شاندر من بام طبيعت ايران,

موضوع :
تاریخ ایران , معماري و سازه هاي ايران باستان ,  , 

چشمه معدنی اسرارآمیز سورت از شاهکارهای طبیعت است که دارای دو چشمه با آب‌های کاملاً متفاوت از لحاظ رنگ، بو و مزه است.
یکی از این چشمه‌ها دارای آبی بسیار شور و دریاچه‌ای کوچک است که در تابستان براي شنا و آب تنی استفاده می‌شود و دارای خواص آب درمانی نیز است؛ چشمه دیگري که در مجاورت این چشمه قرار دارد دارای آبی به رنگ نارنجی و ترش مزه است.




برچسب ها : چشمه اسرارآمیز سورت كجاست؟,

موضوع :
تاریخ ایران , معماري و سازه هاي ايران باستان ,  , 

 

در جنوبی ترین نقطه این سرزمین، جزیره ای کوچک و زیبا خودنمایی می کند که «هنگام» نام دارد. جزیره ای مرجانی که در جنوب جزیره قشم واقع شده و با آبادی‌های کوچک و وسعتی حدود 50 کیلومتر مربع یکی از دیدنی ترین جاذبه های طبیعی قشم به شمار می رود.


برچسب ها : دنج ترين جزيره جنوب,

موضوع :
تاریخ ایران , معماري و سازه هاي ايران باستان ,  , 




برچسب ها : روزتان را امروز در ايذه ببينيد,

موضوع :
معماري و سازه هاي ايران باستان ,  , 

 قلعه‌گردن,تنكابن,مکانهای دیدنی تنكابن

گردشگری - قلعه گردن در غرب استان مازندران، تنكابن قرار دارد كه از شمال به درياي خزر، از شرق به شهرستان چالوس، از جنوب به شهرستان قزوين و از مغرب به شهرستان رامسر محدود مي‌شود.

اگر مايليد كه از قلعه گردن ديدن كنيد، بايد به ارتفاعات توله سَر در حدود 33 كيلومتري جنوب غربي شهر تنكابن برويد. گردنة «قلعه گردن» نيز در جنوب روستايي به همين نام، در حدود يك كيلومتري جنوب غربي شهر خرم‌آباد، قرار دارد.

تنكابن علاوه بر طبيعت جذاب و رودها و ارتفاعات و پوشش گياهي و حيواني متنوعش، آثار قديمي زيادي هم براي ديدن دارد مانند: عمارت ديوان خانه و مسجد قديمي و قلعه پيروز در شهر خرم‌آباد (در حدود يك كيلومتري جنوب شهر تنكابن)، عمارت منتظم ديوان و حمام قديمي در آبادي گُليجان (در دو كيلومتري جنوب غربي شهر تنكابن)، عمارت شيخ نورالدين در آبادي نورآباد (احمدسرا، هشت كيلومتري مغرب شهر تنكابن) و چندين بقعه.

از قلعه‌هاي معروف و قديمي تنكابن مي‌توان به قلعه كار كوه در خشك‌رود از دهات گليجان،‌ قلعه تنكا در جنوب روستاي بلده خرم‌آباد تنكابن،‌ قلعه مروان (قلعه گردن) واقع در 3000 و... اشاره كرد.

 




برچسب ها : اشنايي با قلعه گردن,

موضوع :
معماري و سازه هاي ايران باستان ,  , 

هنر قلم‌زني از ديرباز تاكنون يكي از هنرهاي محبوب دكوراتيو است كه زيرمجموعه‌اي از هنر فلزكاري محسوب مي‌شود. سابقه تاريخي اين هنر به اقوام سيت‌ها و سكاها بازمي‌گردد كه در حدود 5 تا 7 هزار سال قبل، در قفقاز يا جنوب روسيه فعلي زندگي مي‌كردند.

اصالت هنر ايراني در تابلوهاي مدرن

در ايران نيز نمونه‌هايي از قلم‌زني بر روي برنز كه به سه هزار سال قبل تعلق دارد در لرستان كشف شده است.



درواقع انسان از ديرباز فلز را مي‌شناسد، اگرچه اين شناخت به قدمت سفال نيست اما به دليل ماهيت ماندگاري فلز، آثار زيادي از گذشتگان به دست ما رسيده كه هر يك كتابي است گويا از فرهنگ و تمدن دوره‌اي كه به آن تعلق دارد.



استفاده از تابلوهاي فلزي در دكوراسيون داخلي

نكته قابل توجه در طراحي داخلي، ايجاد هماهنگي و هارموني ميان اجزاي محيط و اجزايي است كه به فضا اضافه مي شوند. اولين نكته‌اي كه يك طراح در هنر طراحي به آن توجه مي‌كند تركيب‌بندي فرم‌ها و رنگ‌هاست.


در عصر ما هنر به سرعت به سمت سادگي و مدرنيته در جريان است ولي هستند كساني كه همچنان تعلق خاطري با پيشينه باستاني كشورشان دارند و از قدرت، وقار و ظرافتي كه در طرح‌ها و احجام باستاني وجود دارد بهره مي‌گيرند.



اصالت هنر ايراني در تابلوهاي مدرن
 

فلزات به دليل تنوع رنگي و خاصيت فرم‌پذيري در قسمت‌هاي مختلفي از طراحي داخلي استفاده مي‌شود. تابلوهاي فلزي خصوصا نقش‌برجسته‌هاي فلزي كه جديدا وارد بازار دكوراسيون شده‌اند، يكي از روش‌هاي استفاده از فلزات در طراحي داخلي است.



آنچه در اين شماره از «منزل» به آن پرداخته‌ايم، تابلوهاي فلزي جديدي است كه يك هنرمند با الهام از قديمي‌ترين و اصيل‌ترين نقش و نگارهاي ايران آنها را خلق كرده است. شايد براي شما جالب باشد كه بدانيد اين نقوش بر در و ديوار تخت جمشيد شيراز نقش بسته‌اند.



در اين نقش‌برجسته‌ها، هنرمند خلاق سعي كرده‌است با استفاده از رنگ‌هاي شاد، آثار سنتي را با فضاي مدرن زندگي امروز تطابق دهد. به همين دليل است كه اين تصاوير رنگي از كهنگي و فرسودگي ندارند و هريك از ما علاقه‌منديم از آنها در دكوراسيون منزل خود استفاده كنيم.



اصالت هنر ايراني در تابلوهاي مدرن
 
تركيب رنگ‌ها با فلزات مختلف

•    آبي فيروزه‌اي و نارنجي فلز مس، رنگ‌هاي مكمل يكديگرند و در جنگ با يكديگر به خودنمايي مي پردازند.


•    رنگ سبز زيتوني، آرامش خاصي را با تركيب زرد فلز برنج ايجاد مي‌كند.


•    تركيب رنگ قرمز با نقره‌اي فلز استيل نيز، در تضاد با يكديگر جلوه خاصي به درخشندگي اين فلز مي‌دهد.



نورپردازي

براي استفاده از هر نوع تابلو نقش برجسته، نقاشي، طراحي و ...نورپردازي آن اهميت ويژه‌اي دارد. نورهاي سرد مناسب تابلوهاي رنگي نيست و رنگ واقعي اثر را از بين مي‌برد اما نور سفيد يا نور زرد روشن بهترين رنگ براي نورپردازي بر آثار هنري به شمار مي‌رود.



اصالت هنر ايراني در تابلوهاي مدرن
 

به طور مثال اگر شما از يك تابلو فلز مس بر روي ديوار خود استفاده كنيد و نورپردازي اتاق شما رنگ آبي باشد،‌ انعكاس رنگي فلز مس، رنگ سبز مي‌شود و كاملاً زيبايي اثر از بين مي‌رود.




برچسب ها : اصالت هنر ايراني در تابلوهاي مدرن,

موضوع :
معماري و سازه هاي ايران باستان ,  , 

يكي از ويژگي هاي ايرانيان كهن و هنرمندان انها باور به تقليد درست بوده است كه آنرا بهتر از نوآوري بد مي دانستند. در واقع اين نوع تقليد برداشتي از روي منطق بوده است كه با شرايط زندگي سازگار باشد. آريايي ها چون مردمي كشاورز بودند و در سرزميني آباد و خرم زيسته بودند خويي آشتي جو و سازگار داشتند.

 

معماري پارسي
به گمان فراوان آريايي ها هنگام كوچ و گذر از كنار درياچه اروميه در برخورد با ارارتويي، از آن الگو گرفته و آنرا "برساو" كرده اند. مردم ايران هزاران سال پيش از چنين شيوه معماري پيروي مي كرده اند، چنانكه مردم ابيانه و افوشه ( در نظنز) كه نامي از ارارتو نشنيده اند چنين كرده اند.

نمونه هاي اين الگو برداري هم در معماري و هم نيارش شيوه پارسي يافت مي شود كه دو نمونه از آنها "تالار ستوندار" و "كلاوه" ها است. البته ساخت تالار ستوندار با پوشش دو پوسته تيرپوش  پس از اسلام نيز دنبال شد. نمونه هايي از آن در مسجد جامع ابيانه، مسجد گزاوشت و مسجد ميدان دربناب يافت مي شود.

 

معماري پارسي
 
كلاوه هاي ارارتويي به گونه اي در معماري پارسي ساخته شده است. نمونه اين الگو برداري، ساختمان كعبه زرتشت در نقش رستم است كه ساختماني چهارگوشه سنگي است كه درگاه ان بلندتر از سطح زمين است.




برچسب ها : معماري پارسي,

موضوع :
معماري و سازه هاي ايران باستان ,  , 

ایران در طول تاریخ به وجود آمدنش فرهنگ معماری خاص خود را به جهان ارائه داده است . ایران سرزمینی است با وسعت زیاد و به علت همین وسعت جغرافیایی و وجود ناحیه های متعدد دارای تنوع معماری زیادی می باشد. اگرخوب دقت کنیم خواهیم فهمید که حتی در یک منطقه جغرافیایی خاص نیز با تنوع در شیوه ساخت مسکن روبه رو هستیم. در اين بخش تصاوير بي نظيري را براي شما در نظر گرفته ايم كه شايد مشابه آنها را در كمتر جايي ديده باشيد.

معماري ايراني
معماري ايراني
معماري ايراني
معماري ايراني
معماري ايراني
معماري ايراني
معماري ايراني
معماري ايراني





برچسب ها : تصاويري از معماري بي نظير ايراني,

موضوع :
معماري و سازه هاي ايران باستان ,  , 

ايران از حيث برخورداري از بناهاي تاريخي و آثار باستاني در سطح جهان رده هفتم را به خود اختصاص داده است و بد نيست بدانيد كه چندي پيش يونسكو لقب "مهد تمدن" را به كشور عزيزمان ايران اعطا نمود. همانطور كه مطلع هستيد قدمت تاريخي ويرانه هاي تخت جمشيد به 2500 سال قبل از ميلاد مسيح مي رسد و اساساً تاريخچه هنر و معماري ايراني به 5000 سال قبل باز مي گردد. ايده هاي معماري باستاني ايران تا سوريه، هند شمالي، و نقاط مرزي چين گسترش پيدا كرده است و كليه بناهاي پارسي از كلبه هاي روستايي و چايخانه ها گرفته تا عمارت خانه ها و باغ ها همه و همه از اصالت اين نسل نيكو گفتني ها با خود دارد. در اين ميان سازه هاي ارزشمندي به چشم مي خورد كه تاريخ بشر كمتر چيزي شبيه آنها را به خود ديده است.




موضوع :
معماري و سازه هاي ايران باستان ,  , 


صفحه قبل 1 2 صفحه بعد

دریافت کد رتبه جهانی سایت و وبلاگ